Veturilo kończy 5 lat!
Wczoraj system Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo obchodził piąte urodziny. Mimo młodego wieku już jest najdojrzalszym systemem rowerowym w Polsce i jednym z bardziej rozpoznawalnych w Europie.
- Dokładnie 5 lat temu uruchomiliśmy system wypożyczalni rowerów miejskich, który idealnie wkomponował się w przestrzeń stolicy, tworząc z niej miasto przyjazne rowerzystom. Veturilo jest jedną z najważniejszych inicjatyw, które zmieniają Warszawę i ułatwiają życie mieszkańcom, co potwierdza rosnące z roku na rok grono miłośników jednośladów. W systemie jest już zarejestrowanych ponad pół miliona użytkowników. Stale rozwijamy również infrastrukturę rowerową. Stołeczni cykliści mogą korzystać z blisko 500 km dróg rowerowych. Do 2018 roku powstanie kolejnych 19 tras o długości 73,4 km. Dodatkowo, już za chwilę, będzie można przeprawiać się miedzy dwoma brzegami Wisły kładką pieszo-rowerową znajdującą się pod Mostem Łazienkowskim – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
Rowery Veturilo stały się tak samo naturalnym elementem krajobrazu Warszawy jak żółto-czerwone autobusy i tramwaje. Korzysta z nich już ponad pół miliona warszawiaków oraz wielu turystów z Polski i całego świata. Tylko w tym roku rowery wypożyczono ponad 3 miliony razy, a łącznie w ciągu pięciu lat aż 11 milionów razy.
4925 rowerów na 337 stacjach i kolejne rekordy
Warszawski rower publiczny od samego początku nieprzerwanie bije rekordy popularności. Tegoroczny sezon jest jednak pod tym względem wyjątkowy. Od marca rowery wypożyczono już 3,2 miliona razy (dotychczasowy rekord roczny padł w 2015 roku – 1,975 mln wypożyczeń). Najlepszym miesiącem, jak dotąd, był tegoroczny czerwiec, kiedy odnotowano 868 350 wypożyczeń, a rekordowym dniem 20 maja z 42 228 wypożyczeniami - tego dnia średnio co drugą sekundę ktoś wypożyczał w Warszawie rower.
Stołeczni rowerzyści mogą korzystać z 337 stacji i 4925 rowerów, w tym z 60 jednośladów dla najmłodszych i 45 tandemów. Na użytkowników czekają stacje wyposażone w terminale z ekranami dotykowymi i obsługą kart zbliżeniowych, w pompkę rowerową oraz diodę, sygnalizującą, czy dany rower nadaje się do wypożyczenia. Jedną z głównych nowości jest intuicyjna aplikacja mobilna, która umożliwia m.in. szybkie wypożyczanie roweru poprzez skanowanie kodu QR. Od ostatniego piątku na ulicach pojawiły się ponadto rowery wyposażone w tzw. przegub Cardana. To sposób przeniesienia napędu, który zamiast tradycyjnego łańcucha wykorzystuje specjalny wał - dzięki temu jazda jest efektywniejsza, a rower bardziej niezawodny. Po warszawskich ulicach jeździ 50 rowerów z wałami Cardana. Można je poznać po charakterystycznej plastikowej osłonie na tylne koło.
Użytkownicy Veturilo pochodzą z całej Polski i 155 innych krajów. Najstarszy rowerzysta ma 99 lat. Średni czas jednego wypożyczenia na przestrzeni ostatnich pięciu lat w Warszawie to 22 minuty i 54 sekundy. Najpopularniejsza stacja to Niepodległości-Batorego.
Miasto przyjazne rowerzystom
W ciągu pięciu lat długość tras rowerowych w Warszawie wzrosła niemal dwukrotnie – dziś jest ich 499 km. Dwukrotnie wzrósł również ruch rowerowy - na najbardziej popularnych trasach w centrum sięga ponad pół tysiąca rowerów na godzinę.
Do 2018 roku w Warszawie powstaną kolejne trasy rowerowe. Na ich budowę Warszawa otrzyma aż 71,6 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich. Pieniądze te zostaną przeznaczone na budowę 19 tras rowerowych o długości 73,4 km, z czego 59,8 km to nowo zbudowane drogi dla rowerów, 13 km przypada na przebudowane lub już istniejące trasy, a pozostałe 0,6 km to wyznaczenie trasy po istniejącej infrastrukturze. Dzięki środkom unijnym w Warszawie w bieżącym i następnym roku powstaną trasy wzdłuż takich ulic, jak: Towarowa, Okopowa, Żwirki i Wigury, Powsińska, Wiertnicza, Połczyńska, Kasprzaka, Jagiellońska, Puławska, Al. Jerozolimskie.
Nowo powstające trasy dołączą do już istniejących niemal 500 kilometrów dróg rowerowych w stolicy.
System Warszawskiego Roweru Publicznego Vaturilo powstał i funkcjonuje dzięki Miastu Stołecznemu Warszawa. W jego rozwój swój wkład mają też prywatni sponsorzy, którzy finansują 21 stacji i 254 rowery.