Wszystko o filtrze kabinowym: jak często wymieniać
W nowoczesnych samochodach brane są pod uwagę nie tylko parametry techniczne, ale także takie właściwości, jak wygoda i bezpieczeństwo. Przebywając w przedziale pasażerskim pasażer powinien czuć się komfortowo, a jednocześnie minimalizować czynniki negatywnie wpływające na jego zdrowie. Dzięki temu powietrze wchodzące do kabiny jest dokładnie oczyszczane z kurzu, brudu, spalin, a nawet cząstek, które po dostaniu się do dróg oddechowych wywołują reakcję alergiczną. Aby rozwiązać ten problem, stosuje się filtr kabinowy, przez który przechodzi całe powietrze napływające z zewnątrz. Jest to jeden z prostych i niedrogich materiałów eksploatacyjnych ze względu na taniość materiału do produkcji.
Filtry kabinowe składają się z plastikowej obudowy (ramki) o różnych grubościach i kształtach, określonych konstrukcją samochodu oraz płaskiego lub plisowanego elementu filtrującego, który może być:
- jednowarstwowe, wykonane z porowatego papieru lub włókniny z mikrowłókien, zdolne do oczyszczania powietrza z pyłków roślin, puchu topoli, sadzy z silników Diesla, kurzu i owadów;
- dwuwarstwowa, w której warstwa zewnętrzna jest taka sama jak w jednowarstwowej, a druga to warstwa pochłaniająca węgiel, co pozwala wyeliminować toksyczne gazy i nieprzyjemne zapachy;
- trójwarstwowa, gdzie pierwsza warstwa wychwytuje duże cząstki, druga jest mniejsza, a trzecia pochłania zapachy i toksyczne gazy.
Zasada działania
Strukturalnie ten produkt składa się z tekturowej lub plastikowej podstawy i jest w niej zamknięty papierowy element filtrujący. Zanieczyszczenia zatrzymywane są na jego powierzchni, a w celu przedłużenia żywotności produktu papier jest składany jak harmonijka, co zwiększa powierzchnię filtrowania. Kształt produktów jest zwykle kwadratowy lub prostokątny. W większości modeli samochodów schowek na filtr kabinowy znajduje się w schowku na rękawiczki, dzięki czemu wymiana wkładu nie jest trudna. Ale niektórzy producenci mają schowek pod deską rozdzielczą w kabinie lub pod maską samochodu. W tym przypadku wymiana jest trudniejsza, ale nie na tyle, aby sam właściciel auta nie poradził sobie z tym zadaniem.
Wraz ze śmieciami w ciepłym sezonie w filtrze zalegają małe owady. W wilgotną pogodę zaczynają się rozkładać, co przyczynia się do pojawienia się nieprzyjemnego zapachu. Jeśli taki problem wystąpi podczas pracy filtra, należy go wymienić. Jednocześnie podczas instalowania nowego elementu konieczne jest wstępne potraktowanie przedziału środkami przeciwbakteryjnymi.
Częstotliwość wymiany filtra
Niestety wiele osób zaczyna myśleć o tym, że czas wymienić filtr kabinowy dopiero wtedy, gdy w kabinie pojawi się nieprzyjemny zapach po włączeniu klimatyzacji samochodowej. Powodem tego zapachu jest brud, który nagromadził się na filtrze kabinowym i parowniku. W rzeczywistości trudno przecenić wpływ filtra kabinowego na zdrowie kierowcy i pasażerów w metropolii przeciążonej transportem drogowym.
W samochodzie jest to jedyna bariera, która chroni płuca kierowcy przed produktami spalania paliwa, spalin, sadzy i brudu. Oprócz zwykłego pyłu z opon i azbestu z klocków hamulcowych samochodów, zaschniętych środków przeciwoblodzeniowych i innych zanieczyszczeń powietrza, które podsycają atmosferę dużego miasta i są widoczne gołym okiem.
Wielu warsztatów samochodowych i producentów zaleca wymianę filtra kabinowego co 20-30 tysięcy kilometrów, ale w rzeczywistości nie ma on określonej żywotności, ponieważ jest zmieniany w razie potrzeby. Wynika to z faktu, że samochody jeżdżą z różną intensywnością i w różnych warunkach. W samochodzie używanym codziennie filtr trzeba wymieniać częściej niż w takim, które kosztuje więcej na parkingu. To samo dotyczy warunków pracy. W pojazdach eksploatowanych na terenach miejskich filtr brudzi się wolniej niż w tych stosowanych na drogach gruntowych o dużym stężeniu pyłu w powietrzu.
Filtruj lokalizację.
Lokalizacja filtra kabinowego zależy przede wszystkim od marki samochodu. Będzie on umieszczony pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy lub po wewnętrznej stronie schowka pod maską. Jeśli nadal nie możesz znaleźć lokalizacji filtra kabinowego, instrukcja obsługi samochodu znacznie uprości wyszukiwanie.
Dostęp do filtra kabinowego:
● z komory silnika samochodu;
● z przedziału pasażerskiego za schowkiem;
● z przedziału pasażerskiego po stronie kierowcy pod pedałami sterującymi.
W niektórych przypadkach, dla ułatwienia instalacji, filtr składa się z dwóch oddzielnych sekcji, instalowanych jedna obok drugiej.
Oznaki zatkanego filtra kabinowego
- Pogarsza się mikroklimat w kabinie, temperatura wzrasta latem, a zimą pogarsza się praca systemu grzewczego.
- Wszystkie zapachy z zewnątrz zaczynają przenikać do kabiny (gdy filtr węglowy jest zatkany).
- Okna mocno zaparowują, ponieważ wydajność wentylacji jest zmniejszona.
- Deska rozdzielcza i przednia szyba szybciej brudzą się od wewnątrz.
Źródła informacji:
https://www.motofaktor.pl/swieze-powietrze-w-aucie-wymien-filtr-kabinowy/