Wyzwania związane z Południową Obwodnicą Warszawy
Badania wpływu Planowanego Odcinka Węzła (POW) na środowisko zostały zakończone przez ekipy drogowców. Wykazano, że stan powietrza na terenie Ursynowa nie uległ pogorszeniu. Niemniej jednak, aby zminimalizować efekty hałasu, zaplanowano rozbudowę barier dźwiękochłonnych w obszarach przekraczających normy hałasu. Skargi na hałas dotyczą nie tylko mieszkańców Wilanowa i Wawra, lecz także pewnych rejonów Ursynowa
Po każdej istotnej inwestycji drogowej przeprowadza się tzw. analizę porealizacyjną. Ostatnio Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła rezultaty badań dotyczących odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, który został oddany do użytku między grudniem 2021 a grudniem 2022, między ulicą Puławską a węzłem Lubelska.
W reakcji na protesty mieszkańców Ursynowa w roku 2017, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska zarządził dodatkowe pomiary jakości powietrza w obszarze tunelu pod Ursynowem. Te analizy zostały przeprowadzone przez firmę Lemitor Ochrona Środowiska w okresie od września 2021 do końca 2022 roku, a ich koszt wyniósł 3,7 mln złotych.
Nie będzie filtrów
Wcześniejsze komunikaty GDDKiA wskazywały, że wstępne wyniki pomiarów były satysfakcjonujące.
- Dane były zbierane z rejonu wyrzutni tunelu zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali. Dotyczyły one stężenia/zawartości w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) i benzenu. Badania były prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali. Wyniki opracowane i przeanalizowane przez ekspertów nie wykazały pogorszenia jakości powietrza w rejonie wlotów tunelu na Ursynowie. Zatem nie ma zagrożenia dla mieszkańców tego terenu. - poinformowała Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
GDDKiA nie wydała takiego oświadczenia, jednak dane wskazują, że instalacja filtrów spalin, dla których pozostawiono przestrzeń w wyrzutniach przy portalach POW, nie jest niezbędna. To fakt pomimo wprowadzenia ciężarówek w sierpniu 2022 roku. Końcowy werdykt będzie zależał od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, który otrzymał wyniki badań w celu podjęcia ostatecznej decyzji.
Analiza poziomu hałasu
- Analiza oceniła skuteczność zastosowanych urządzeń minimalizujących i wykazała potrzebę dobudowy zabezpieczeń w miejscach, gdzie stwierdzono przekroczenie norm na terenach podlegających ochronie akustycznej m.in. dla nowo powstałej zabudowy mieszkaniowej - mówi Małgorzata Tarnowska z GDDKiA
Opinie na temat hałasu związanego z POW wyrażają mieszkańcy obszarów w Wilanowie i Wawrze, ale również i mieszkańcy okolic ulic Nowoursynowskiej i Kokosowej.
Ostateczne decyzje dotyczące lokalizacji dodatkowych środków ochrony przed hałasem będą podejmowane przez odpowiednie instytucje zajmujące się ochroną środowiska.
W zeszłym roku władze dzielnicy Ursynów wystosowały oficjalne pismo do marszałka województwa mazowieckiego, w którym postulowały konieczność budowy ekranów akustycznych przy węźle Ursynów-Wschód. W odpowiedzi urząd wyjaśnił, że obecnie nie ma możliwości podjęcia działań, dopóki analiza porealizacyjna dotycząca POW nie zostanie zakończona.
fot. GDDKiA