Za chwilę ruszy drążenie tuneli metra na Karolinie
Lada chwila ruszą maszyny TBM (Tunnel Boring Machines) Anna i Krystyna, by rozpocząć drążenie ostatniego odcinka drugiej linii metra. Na ten moment znajdują się na Karolinie pod ziemią, gdzie dziś prezydent m. st. Warszawy Rafał Trzaskowski spotkał się z przedstawicielami mediów. Mieliśmy okazję zobaczyć tarcze z bliska.
– Chcemy Państwu pokazać jak zaczyna się praca nad trzema kolejnymi stacjami drugiej linii metra. Te dwie wielkie tarcze, Anna i Krystyna, które ważą ponad 600 ton, będą drążyć kolejne tunele. – powiedział prezydent. – Cieszymy się, że prace dalej postępują. Komunikacja miejska jest dla nas sprawą fundamentalną.
- Te same tarcze, które dziś będą startowały swoją robotę, przyczyniły się do powstania już istniejącego odcinka metra linii 2. Dzięki dobrej współpracy z radą miasta i panem prezydentem kontynuujemy budowę. Już jesteśmy w trakcie projektowania czwartej linii metra, bo Warszawa zasługuje na metro jako najbardziej sprawny element systemu transportu miejskiego. – dodał radny Jarosław Jóźwiak, przedstawiciel rady m. st. Warszawy.
Długość obu tuneli, które mają powstać, to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę – zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton – dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga.
Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?
Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich i stacji techniczno-postojowej planowane jest w 2026 roku.
Na temat kolejnych liniimetra wypowiedziała się Agnieszka Marciniak z Centrum Unijnych Projektów Transportowych – Obecnie projekt budowy metra jest w ocenie w CUPT. Jeśli pomyślnie przejdzie proces oceny, z Unii Europejskiej przypłyną fundusze o wysokości 25 mln zł.
fot. Maja Jaubin