Zmiany w ruchu wzdłuż budowy torów do Wilanowa
Budowa tramwaju do Wilanowa wkracza w kolejny etap. Od 11 lutego plac budowy zacznie się wydłużać. Oznacza to zmiany dla kierowców i komunikacji miejskiej. Warszawski Transport Publiczny przygotowuje dodatkowe połączenia, by pasażerowie wygodnie dojechali do celu.
Konieczna przebudowa podziemnych instalacji
Od 11 lutego prace przy budowie tramwaju do Wilanowa będą prowadzone na dłuższym odcinku. Związane jest to z konieczną przebudową wielu instalacji umieszczonych pod ziemią na trasie planowanej linii.
W pierwszej kolejności rozpocznie się przebudowa wodociągu i odwodnienia. Będzie się to wiązało z wykonaniem głębokich wykopów i ich zabezpieczeniem. Kolejne prace to modernizacja instalacji elektrycznych. Wszystkie zostały rozplanowane do przełomu kwietnia i maja. Z kolei czas na przebudowę głównej rury zaopatrującej tę część Warszawy w ciepło jest bardzo krótki. Podłączeń można dokonywać tylko od czerwca do sierpnia. Do tego czasu wykonawca musi przeprowadzić roboty przygotowawcze.
Pierwsze prace przy wprowadzaniu tymczasowej organizacji ruchu, takie jak budowa przewiązek, poszerzenia jezdni, wykonanie przystanków i dojść do nich rozpoczną się już w poniedziałek, 6 lutego. Będą występowały czasowe, lokalne zwężenia poszczególnych jezdni.
Sobieskiego na Sielcach
Pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w nocy z piątku, 10 lutego, na sobotę, 11 lutego. W godzinach 22.00-6.00 wschodnia jezdnia ul. Jana III Sobieskiego zostanie zamknięta za skrzyżowaniem z al. Witosa do skrzyżowania z ul. van Beethovena. Jadący do centrum będą przejeżdżali na drugą jezdnię przed skrzyżowaniem z ul. Idzikowskiego.
Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią zachodnią. Zostaną na niej wytyczone trzy pasy ruchu: dwa do centrum (przy czym jeden z nich będzie zarezerwowany dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON, motocykli i pojazdów uprzywilejowanych) i jeden w stronę Wilanowa.
Skrzyżowanie z al. Witosa
Już w pierwszym etapie, czyli od nocy z 10 na 11 lutego, duże zmiany w organizacji ruchu kierowcy napotkają na skrzyżowaniu ulicy Jana III Sobieskiego z alejami Witosa i Sikorskiego. Dojeżdżający ul. Jana III Sobieskiego od strony Wilanowa będą mieli dwa pasy do jazdy prosto i dwa do skrętu w prawo w kierunku Trasy Siekierkowskiej. Przed skrzyżowaniem z ul. Idzikowskiego jeden pas będzie służył wyłącznie do skrętu w prawo, a drugi poprowadzi prosto w stronę centrum.
Zmieni się także układ pasów dla jadących al. Sikorskiego: w lewo w ul. Jana III Sobieskiego kierowcy skręcą z jednego pasa. Z kolei na ul. Jana III Sobieskiego w stronę Wilanowa zostanie wydzielony pas do skrętu w prawo w al. Sikorskiego (prosto będą mogły z niego pojechać wyłącznie autobusy WTP).
Ulica van Beethovena
Od nocy z 10 na 11 lutego ulica van Beethovena będzie kończyła się ślepo. Od strony al. Witosa kierowcy dojadą tylko do drogi łączącej się z ul. Ludwiżanki. Wyjazd z niej będzie możliwy wyłącznie w lewo, czyli w kierunku al. Witosa. Objazd do ul. van Beethovena poprowadzi ul. Idzikowskiego. Przed skrzyżowaniem z tą ulicą, na ul. Jana III Sobieskiego, będzie wydzielony pas do skrętu w lewo, także na ul. Idzikowskiego jeden z pasów zostanie zarezerwowany dla skręcających w al. Witosa. Połączenie z ul. Jana III Sobieskiego straci także ulica Hańczy.
Sobieskiego na Sadybie
W kolejnym etapie, który rozpocznie się w środę, 15 lutego, wyłączona z ruchu zostanie wschodnia jezdnia ul. Jana III Sobieskiego na odcinku od al. Wilanowskiej do ul. Limanowskiego. Na drugiej jezdni zostaną wyznaczone trzy pasy. Ich układ będzie taki sam, jak na dalszym odcinku, czyli dwa do centrum (jeden z nich to buspas) i jeden do Wilanowa. Kierowcy jadący w stronę centrum na zachodnią jezdnię przejadą za skrzyżowaniem z al. Wilanowską, a na właściwą wrócą za skrzyżowaniem z Limanowskiego.
Skrzyżowanie z al. Wilanowską
Zamknięty zostanie wydzielony pas do skrętu w prawo dla podróżujących al. Wilanowską od strony Wiertniczej. Wszyscy kierowcy będą korzystali z głównej jezdni w stronę centrum, żeby po kilkudziesięciu metrach przejechać przez przewiązkę na jezdnię „pod prąd”. Z al. Rzeczypospolitej na wprost będą dwa pasy: jeden dla wszystkich i drugi dla komunikacji miejskiej – kierowcy skręcą z niego również w prawo w al. Wilanowską. W lewo w al. Wilanowską będzie można pojechać dwoma pasami.
Ulice poprzeczne
Przejezdne pozostaną skrzyżowania z ulicami: Nałęczowską i Śródziemnomorską, św. Bonifacego oraz Limanowskiego, ale jadący ul. Jana III Sobieskiego w kierunku centrum nie skręcą w tych miejscach skręcić w lewo. Jadąc od centrum nie będzie można skręcić w lewo w ulice Limanowskiego i św. Bonifacego (taka możliwość pozostanie na skrzyżowaniu z Nałęczowską). Objazd do ulic Limanowskiego i wschodniego odcinka św. Bonifacego poprowadzi ulicami: Idzikowskiego i Powsińską, a do Śródziemnomorskiej i zachodniego odcinka św. Bonifacego – al. Wilanowską i al. Sikorskiego.
Utrzymany zostanie wyjazd na ul. Jana III Sobieskiego z parkingu zlokalizowanego pomiędzy budynkami Sobieskiego 62 a 70 oraz z ul. Spalskiej. Będzie można skręcić w prawo z ul. Jana III Sobieskiego w ul. Czarnomorską, ale z tej ostatniej nie będzie wyjazdu na Jana III Sobieskiego – pozostanie ten na al. Sikorskiego. Połączenie z arterią stracą natomiast ulice Gołdapska i Truskawiecka.
Aleja Rzeczypospolitej
Ostatnie zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w weekend 18-19 lutego i będą dotyczyły tzw. Miasteczka Wilanów. Plac budowy zajmie wschodnią jezdnię al. Rzeczypospolitej na odcinku od ul. Klimczaka do al. Wilanowskiej oraz fragment zachodniej jezdni od ul. Klimczaka do ul. Branickiego. W tych miejscach ruch w obu kierunkach będzie kierowany na drugą jezdnię. Kierowcy pojadą tu po jednym pasie w każdym kierunku. Z ul. Branickiego w al. Rzeczypospolitej będzie można skręcić tylko z jednego pasa.
Klimczaka i Oś Królewska
Przejezdne będzie skrzyżowanie z ulicami Hlonda i Klimczaka, ale jadący al. Rzeczypospolitej nie skręcą tu w lewo. Objazd zostanie poprowadzony ulicami Sarmacką i Oś Królewska lub Ledóchowskiej. Jadący al. Rzeczypospolitej od strony ul. Branickiego nie będą mogli skręcić w lewo także na skrzyżowaniu z ul. Oś Królewska (taka możliwość pozostanie dla nadjeżdżających od strony al. Wilanowskiej).
Połączenie z al. Rzeczypospolitej straci ulica Sejmu Czteroletniego (wyjazd z tej ulicy możliwy będzie na ul. Ledóchowskiej). Utrzymany będzie natomiast wyjazd z tych posesji, które mają połączenie wyłącznie z al. Rzeczypospolitej.
Dodatkowe autobusy i połączenia
Buspas, który dziś w kierunku centrum wytyczony jest pomiędzy ulicą van Beethovena a Dolną 18 lutego zostanie wydłużony do al. Wilanowskiej. W godzinach szczytu komunikacyjnego ulicą Jana III Sobieskiego w kierunku centrum na ośmiu liniach kursuje blisko 50 autobusów WTP. Pojazdy te, w ciągu godziny, są w stanie przewieźć prawie 6 tys. pasażerów. Dzięki buspasowi autobusy będą się poruszały sprawniej i punktualniej.
Już od 13 lutego nowe połączenie Wilanowa do metra linii M1 zapewnią autobusy linii 217 na wydłużonej trasie. Nie zakończą one trasy na pętli przy ulicy Sarmackiej, tylko od skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego, pojadą ulicami: Płaskowickiej, Cynamonową, Ghandi do stacji metra Imielin. Dzięki temu z tej części Wilanowa, z jednego przystanku (u zbiegu al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego), do stacji Imielin będzie można dojechać autobusami trzech linii: 217, 263 i 319. Nadal będzie można także dojechać do stacji metra Wilanowska autobusami linii 217 – ten odcinek trasy nie zmieni się.
Z tej części Wilanowa do centrum jadą autobusy linii 522. Autobusy linii E-2, kursujące tylko w dni nauki szkolnej, w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym na ul. Jana III Sobieskiego będą kursowały również w czasie ferii.
Z powodu prac zmieniony zostanie też końcowy odcinek trasy autobusów linii 172. Ponieważ niemożliwy będzie skręt z ul. Jana III Sobieskiego w lewo – w św. Bonifacego, autobusy skręcą w prawo i dojadą do pętli Stegny, a nie do pętli Sadyba.
Szczegółowe informacje na temat zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej dostępne są na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
Tramwaj do Wilanowa
Po zakończeniu budowy w pierwszej połowie 2024 roku skróci się czas przejazdu mieszkańców Wilanowa do centrum. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra centrum wyniesie około 25 minut. Trasa do Wilanowa będzie miała dwie odnogi: wzdłuż ul. Gagarina i wzdłuż ul. św. Bonifacego
Cały czas działa specjalna strona dla mieszkańców tramwajdowilanowa.pl . Można się na niej zapisać do newslettera z aktualnościami na temat inwestycji.
fot. infoulice.pl