Zmiany w warszawskiej komunikacji
Póki co, na razie nie będzie nowych autobusów w Warszawie. Za to wzrasta liczba nowych wiat przystankowych. Zmiany czekają też mieszkańców podwarszawskich miejscowości. Zwiększy się też liczba Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.
Zakup stu nowych autobusów, które miały kursować po stołecznych ulicach został wstrzymany. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej nakazuje powtórną ocenę złożonych ofert. Zdaniem spółki Michalczewski, konkurenci złożyli rażąco niskie ceny za usługę.
Do przetargu na zakup nowych autobusów stanęły firmy: Michalczewski, Mobilis, konsorcjum Europa Express City i Raf Trans. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mobilis. Według spółki Michalczewski, cena zaproponowana przez zwycięzcę jest za niska. Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie firmy Michalczewski i nakazała powtórne przyjrzenie się ofertom złożonym do przetargu. Oznacza to, że na razie nie zwiększy się miejski tabor. Nowe autobusy, które wyjadą na ulice w styczniu 2016 roku będą posiadać klimatyzację, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską. Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził wymóg posiadania przez operatorów zaplecza technicznego - zajezdni, w której pojazdy będą sprzątane i myte oraz w których dokonywane będą niezbędne naprawy pojazdów.
Przybywa też nowych wiat przystankowych. W nocy z 13 na 14 sierpnia planuje się montaż pięćsetnej wiaty przystankowej. Po skargach pasażerów mają zmienić się wiaty konkursowe, w których zamontowano ławki dwuosobowe. Jeżeli powierzchnia przystanku na to pozwoli ławki zostaną umieszczone na zewnątrz wiaty. W szerszych wiatach ławki zostaną wydłużone. Z kolei w wiatach seryjnych tablice z rozkładami jazdy będą montowane o około 30 centymetrów niżej, co ma spowodować wygodniejszy dostęp pasażerów do informacji o kursowaniu pojazdów komunikacji miejskiej. ZTM przygotowuje udogodnienia dla rowerzystów. Na części przystanków z nowymi wiatami mają być zamontowane stojaki rowerowe z liczbą stanowisk od 3 do 5.
Zarząd Transportu Miejskiego dostosowuje się do potrzeb pasażerów. Na chwilę obecną 78 procent jeżdżących po Warszawie autobusów posiada klimatyzację. Trochę gorzej jest z tramwajami - 47 procent to pojazdy klimatyzowane. Od czerwca do 11 sierpnia pracownicy ZTM przeprowadzili ponad 2 tysiące kontroli klimatyzacji w pojazdach przewożących pasażerów. Stwierdzili 262 uchybienia w autobusach co kosztowało przewoźników ponad 120 tysięcy złotych kary. Warto pamiętać, że w przypadku nie działającej klimatyzacji w warszawskich środkach transportu można złożyć skargę za pośrednictwem Miejskiego centrum Kontaktu pod numerem telefonu 19115. Pasażer, który poda swoje dane personalne i adresowe otrzyma odpowiedź na piśmie.
1 września Zarząd Transportu Miejskiego planuje uruchomienie trzech nowych linii: L29, L26 i L27. Będą kursować w Kampinosie i Kobyłce. Na jesieni nowe "eLki" planowane są na terenie gminy Góra Kalwaria. Autobusy będą kursować na trzech trasach: Góra kalwaria - Krzaki Czaplinkowskie - Czachówek oraz Baniocha - Szymanów - Konstancin- Jeziorna. Liniami L można podróżować w ramach oferty "Wspólny bilet", na podstawie biletów ZTM: 90 - dniowego, 30 - dniowego, dobowego, weekendowego, weekendowego grupowego. Z "eLek" korzystać też będą mogli seniorzy na podstawie biletu seniora i dzieci z rodzin posiadających troje dzieci.
Zarząd Transportu Miejskiego planuje otwarcie nowych punktów obsługi pasażerów. Mają one powstać miedzy innymi na stacjach metra Nowy Świat - Uniwersytet, Wilanowska i Politechnika. Punkt też przybędzie na Dworcu Centralnym. Miesiąc temu otwarto POP (Punkt Obsługi Pasażerów) w centrum handlowym Blue City. To już 18 punkt w Warszawie. Czynny jest przez siedem dni w tygodniu od godziny 11 do 19. Można w nim między innymi kupić bilety, wyrobić Warszawską Kartę Miejską, złożyć wniosek o wydanie hologramu do Karty Warszawiaka i Karty Młodego Warszawiaka.
Andrzej Sitko