Zmiany na placu Trzech Krzyży.
Firma Delta wprowadzi zmiany na placu Trzech Krzyży. Jej oferta okazała się najkorzystniejsza spośród pięciu, jakie wpłynęły do nas w przetargu. Umowę zawrzemy w najbliższych tygodniach po uprzednim uzupełnieniu dokumentacji przez przyszłego wykonawcę. To ważne, bo chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa pieszych i zmiany w organizacji ruchu, które pozwolą na wytyczenie infrastruktury rowerowej.
Choć w ostatnich latach na placu Trzech Krzyży wyremontowano chodniki oraz wymieniono oświetlenie, montując latarnie stylizowane na zabytkowe pastorały, to piesi wciąż muszą przechodzić przez nieosygnalizowane przejście przez cztery pasy jezdni, sama jezdnia nadal wymaga naprawy, a rowerzyści nie mają swoich tras. Dlatego chcemy to miejsce zmienić. Celem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu.
Inwestycja powoli wkracza w decydującą fazę. Właśnie wybraliśmy wykonawcę robót budowlanych. Zdecydowaliśmy się powierzyć prace warszawskiej firmie Delta. Jej oferta, opiewająca na 16 mln 786 tys. zł brutto, okazała się najkorzystniejsza spośród zgłoszonych w przetargu. Poprosiliśmy już przyszłego wykonawcę o skompletowanie dokumentacji potrzebnej do podpisania umowy. Ostatni krok procedury przetargowej powinien nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. Liczymy, że stanie się to jeszcze w wakacje. Na realizację inwestycji będzie mieć 180 dni.
ŚWIATŁA, JEZDNIA I INFRASTRUKTURA ROWEROWA
Inwestycja zakłada budowę sygnalizacji świetlnej oraz azyli na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu. Poprawi ona bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, którzy mają w tym miejscu do pokonania szerokie jezdnie. Obie zebry przez trzy i cztery pasy ruchu, zostały ocenione kolejno na 1 i na 0 w audycie przejść dla pieszych. To jedne z najbardziej niebezpiecznych przejść w centrum miasta.
W planach jest oczywiście remont jezdni i chodników samego placu i fragmentów ulic dochodzących do niego, a także ronda de Gaulle’a oraz krótkiego odcinka ulicy Nowy Świat łączącego te dwa punkty. Będzie to kolejna renowacja nawierzchni zaplanowana na ten rok, które obejmują m.in. ulice W. Sławka, A. E. Odyńca, Chodecką, Saską, Egipską czy ciąg ulic B. Czecha i Trakt Brzeski.
Ważnym elementem projektu są zmiany w organizacji ruchu, które pozwolą na wytyczenie na placu tras rowerowych. Remont jezdni to idealny moment na ich wyznaczenie. Obecnie ciągła trasa rowerowa prowadząca aż z Wilanowa urywa się dokładnie przed placem Trzech Krzyży – kończy się nieoczekiwanie na chodniku u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi. Sytuację poprawi nowa sieć dróg rowerowych oraz pasów rowerowych na jezdni. Plac Trzech Krzyży to skomplikowany splot wielu ulic i kierunków ruchu oraz ważny węzeł komunikacji miejskiej. Zaprojektowanie infrastruktury rowerowej stanowiło więc spore wyzwanie – nie można było naruszyć zasadniczej geometrii ulic, trzeba było uwzględnić potrzeby komunikacji autobusowej oraz wymogi przedstawione przez konserwatora zabytków.
Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ul. Książęcej, biec będzie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znajdzie się też po zachodniej stronie placu.
Na wysokości ul. Smolnej, która stanowi granicę zmian od północy, powstanie krótki dwukierunkowy łącznik rowerowy. Korzystając z niego, rowerzyści będą mogli wykonać manewr, który w wielu relacjach zastąpi konieczność okrążania wielopasmowego ronda razem z samochodami. Łączniki, w formie dwukierunkowych dróg dla rowerów, powstaną też na południowym krańcu inwestycji. W ten sposób nowa trasa połączy się z u. Wiejską oraz z ul. Mokotowską. W rejonie drugiej z nich przebudujemy wspólny ciąg pieszo-rowerowy – wydzielając z niego osobną drogę dla rowerów i chodnik.
Zaprojektowano też rezerwy w kierunku ulic Hożej i Żurawiej umożliwiające na łatwe wprowadzenie tam w przyszłości dwukierunkowego ruchu rowerów.
JEDEN PRZYSTANEK PO WSCHODNIEJ STRONIE
Ze względu na obecność pętli autobusowej projekt był konsultowany z Zarządem Transportu Miejskiego. Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone dziś po wschodniej stronie placu. W ten sposób znacznie poprawią się przesiadki – pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.
Plac jest zabytkowy, dlatego na wszystkie prace musiał wyrazić zgodę Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Ostateczna wersja projektu jest zgodna z jego stanowiskiem, skupia się na poprawie warunków ruchu pieszych, kierowców i rowerzystów z uwzględnieniem ważnej roli autobusów miejskich. Konserwator zabytków zwrócił uwagę na istniejące osie widokowe oraz układ kompozycyjny i urbanistyczny placu. Choć proponowaliśmy szereg zmian związanych z wprowadzeniem zieleni na plac, to ostatecznie, zgodnie ze stanowiskiem konserwatora, zmiany w tym względzie będą niewielkie.