19115 - ten numer ci pomoże!
Miejskie Centrum Kontaktu obchodzi urodziny. Już od czterech lat służy mieszkańcom w dostarczaniu najświeższych informacji o sytuacji w mieście oraz jako platforma do zgłaszania problemów i zagrożeń. Jak wygląda życie infolinii od kuchni? W jakich sprawach najczęściej wykorzystują ją warszawiacy?
Cztery lata temu została uruchomiona pierwsza w Polsce platforma do ciągłego kontaktu między mieszkańcami a samorządem. Miejskie Centrum Kontaktu to zintegrowany i innowacyjny system dzięki któremu warszawiacy mają możliwość do wyrażania swoich opinii, obaw, skarg, pomysłów a także do przejrzystej informacji na temat życia miasta. Składa się ona z kilku całodobowych kanałów kontaktowych: szeroko już znanej infolinii - 19115, portalu www.warszawa19115.pl, Warszawskiego Systemu Powiadomień, czatu, mediów społecznościowych, a także aplikacji Warszawa 19115.
Z okazji urodzin Centrum, warszawski ratusz przygotował podsumowanie działania komórki kontaktowej. Wynika z niego, że z usług MCKW korzystano dotychczas blisko 1 300 000 razy. Oznacza to, że zgłoszenia napływają średnio co półtorej minuty. Najwięcej z nich to prośba o informację jak np. rozkłady jazdy, zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej, sposobu i miejsca załatwiania formalności urzędowych - jest to aż 60% zgłoszeń. Reszta to przede wszystkim apel o interwencję w sprawie np. dziurawej jezdni, zakłócana porządku publicznego, nielegalnego wysypiska lub źle zaparkowanego samochodu. W przypadku ostatniego urzędnicy ustalili rekord. "Najbardziej aktywny mieszkaniec stolicy zgłosił aż 1606 takich zdarzeń." - czytamy w komunikacie. Wszystkie rozmowy, jakie konsultanci infolinii przeprowadzili z petentami trwały prawie 150 tys. godzin. Sprawy zgłaszane przez mieszkańców są następnie przekazywane do odpowiednich służb miejskich w celu ich sprawdzenia i ewentualnego zażegnania lub spełnienia.
W tym roku, do systemu zawitały nowości. Wprowadzono zupełnie nowy wygląd portalu internetowego, który ma być teraz wygodniejszy i bardziej przejrzysty dla odbiorcy. Do aplikacji mobilnej dodano zaś usługę "Posadź drzewo". Użytkownicy mogą w niej wskazać miejsce, w którym według nich przydałoby się więcej miejskiej zieleni.
- Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa jest jednym z najbardziej nowatorskich europejskich projektów. Liczba zgłoszeń utwierdza w przekonaniu, że wybrano rozwiązanie, które znacznie ułatwia mieszkańcom kontakt z urzędem - powiedziała podczas spotkania z pracownikami infolinii Prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz.