mobile
REKLAMA

Bezpieczeństwo pasażerów w Warszawskim Transporcie Publicznym jest priorytetem

Na wspólnej konferencji wiceministra infrastruktury oraz Inspekcji Transportu Drogowego skierowany został apel do organizatorów transportu publicznego, aby w trosce o bezpieczeństwo pasażerów wykorzystywali wszystkie instrumenty, które daje prawo. Warto pochylić się nad faktami. Zatrważające są nieprawdziwe informacje przekazane przez ITD, a nie wyniki kontroli u operatorów jak komunikuje wiceminister infrastruktury oraz przedstawiciele ITD.

inf. prasowa
Bezpieczeństwo pasażerów w Warszawskim Transporcie Publicznym jest priorytetem

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie i inni organizatorzy, ale przede wszystkim przewoźnicy, nie tylko od dawna wykorzystują dostępne narzędzia, ale zgłaszają postulaty zmian w prawie, które umożliwiłyby m.in. pełniejsze realizowanie apelu Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Faktem jest, że ZTM realizuje politykę „zero tolerancji" dla łamania przepisów o czasie pracy kierowców oraz przepisów dotyczących stanu technicznego autobusów.

Wg ITD kontrolowano wszystkich operatorów. Nie jest to prawdą. Wg naszej wiedzy kontrola odbyła się u pięciu z sześciu operatorów w Warszawie.

Operatorzy złożyli wyjaśnienia i zastrzeżenia do otrzymanych protokołów kontroli. Część z wyjaśnień została już uwzględniona przez ITD.

Przykład MZA -  kontroli poddano 83 osoby na 3632 kierowców zatrudnionych ogółem w spółce. ITD zakwalifikowała 16 przypadków naruszeń w zakresie czasu pracy kierowców (opisanych na sześciu stronach załączników). Spółka odwołała się od wszystkich wskazanych przypadków uznając 11 z nich za niezasadne, a pięć jako niezależne od kierowcy i pracodawcy.

 

 

ZTM nie może kontrolować czasu pracy

Zgodnie z obowiązującym prawem za czas pracy kierowców odpowiada pracodawca, a przede wszystkim sam kierowca. Przedstawiciel ITD powiedział na konferencji „nie jest niczym złym, że kierowca pracuje w kilku przedsiębiorstwach...". Ani my, ani przewoźnik nie mamy prawa takich praktyk ograniczać.

Nie jest tak, jak twierdzi ITD, że ZTM jako organizator publicznego transportu zbiorowego posiada jakiekolwiek uprawnienia do kontroli czasu pracy kierowców, natomiast pracodawca może skontrolować jedynie czas pracy wykonywanej dla niego. Kontrolę taką może przeprowadzić za to ITD, co wynika bezpośrednio z jej zadań, nałożonych przez ustawodawcę.

Mimo, że to nie Zarząd Transportu Miejskiego jest odpowiedzialny za czas pracy kierowców, to Inspekcja Transportu Drogowego zawiadomiła nas o wszczęciu wobec nas postępowania w związku z ujawnionymi przypadkami naruszeń czasu pracy kierowców.

W związku z tym, że nie wskazano w zawiadomieniach zakresu rzekomej odpowiedzialności, wpływu na powstanie naruszeń, a przez to brak jest możliwości odniesienia się do treści zawiadomienia, zawnioskowaliśmy m.in. o przeprowadzenie postępowania administracyjnego oraz udostępnienie materiału dowodowego, żeby móc się odnieść do zakresu postępowania.

Jesteśmy przekonani, że nie zaniechaliśmy jakichkolwiek obowiązków, które pozwalałaby na postawienie nam jakiegokolwiek zarzutu. Przypominamy to do zadań ITD należy kontrolowanie czasu pracy kierowców:

Art. 50. Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. z 2019 r. poz. 2140)

 Zadania Inspekcji Transportu Drogowego

Do zadań Inspekcji należy: 

1) kontrola:

a) przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 4 katalog pojęć ustawowych pkt 22,

 

Autobusy są w dobrym stanie technicznym

Nie tolerujemy również nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów. Mimo, że kontrola stanu technicznego jest zadaniem policji oraz ITD, służby ZTM także realizują takie czynności kontrolne.

W umowach przewozowych postawiliśmy wysokie wymagania dotyczące stanu technicznego pojazdów, które nie są spotykane u innych organizatorów transportu publicznego. Przed rozpoczęciem świadczenia usług oraz w trakcie obowiązywania kontraktu dokonujemy certyfikacji taboru, obejmującej m.in. sprawdzenie stanu technicznego. Są to dodatkowe czynności, prowadzone niezależnie od spełniania obowiązków badań technicznych, wynikających z przepisów prawa.

Codzienne kontrole na mieście skutkują wysoką oceną stanu technicznego taboru Warszawskiego Transportu Publicznego. Warszawiacy bardzo wysoko oceniają komfort, bezpieczeństwo i jakość komunikacji miejskiej w stolicy, co potwierdzają wyniki barometru warszawskiego.

 

Rozkłady jazdy

Rozkłady jazdy przygotowujemy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz zasady techniki inżynierskiej. Prowadzimy analizy i pomiary, reagujemy na zmiany w organizacji ruchu. Na podstawie tego opracowujemy czasy pozwalające zrealizować przejazd, prowadząc autobus z prędkością zgodną z obowiązującymi przepisami oraz zmieniającymi się warunkami na drodze.

Kierowcy nie są karani za niezawinione opóźnienia. Jeśli takie występują, wdrażamy procedury minimalizujące skutki opóźnień dla pasażerów oraz zapewniające obowiązkowe przerwy dla kierowców. To dodatkowy bezpiecznik, wykorzystywany wtedy, gdy mamy do czynienia z paraliżem na warszawskich ulicach.

ZTM na bieżąco reaguje i wprowadza odpowiednie korekty w rozkładach jazdy. Tylko w ostatnim czasie wprowadziliśmy korekty na liniach: 115, 130, 142, 147, 161, 168, 173, 183, 213, 219, 326, 402, 501, 514, 519, 520, 521, 522, 705, 735, 736, E-2.

 

Przystanki na żądanie

Wprowadzenie obowiązku zatrzymywania pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego na wszystkich przystankach warunkowych tak jak na przystankach stałych (z uwzględnieniem wytycznych dotyczących linii nocnych) jest pochodną rekomendacji, dotyczących walki z pandemią koronawirusa, wywołującego chorobę COVID-19, opracowanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

Wprowadzenie tego obowiązku ma wpływ na punktualność linii Warszawskiego Transportu Publicznego, jednak realizacja zaleceń mających zapewnić bezpieczeństwo pasażerów w czasie epidemii jest dla nas priorytetem.

 

Warto przypomnieć, że już w lipcu postulowaliśmy o zmiany w przepisach. Władze miasta stołecznego Warszawy skierowały pismo do premiera z  wnioskiem o natychmiastową zmianę  przepisów, które pozwolą nam reagować i kontrolować prewencyjnie kierowców, w tym:

 

- wprowadzenie odpowiednich zmian w przepisach ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w sposób umożliwiający pracodawcy (operatorowi) oraz innym upoważnionym przez niego podmiotom (organizator przewozów) dokonywanie przesiewowych badań pracowników na okoliczność pozostawania pod wpływem alkoholu.

- wprowadzenie odpowiednich przepisów w ustawie z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu narkomanii, umożliwiających kontrole przesiewowe pracowników – analogicznie jak w przypadku alkoholu.

- wprowadzenie odpowiednich przepisów w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, które dadzą operatorowi oraz organizatorowi publicznego transportu zbiorowego  uprawnienia profilaktycznych kontroli kierowców i motorniczych pod kątem zawartości alkoholu i środków odurzających w organizmie.

- wprowadzenie działań prewencyjnych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii analogicznie do tych, które zakazują wnoszenia oraz spożywania alkoholu na terenie zakładu pracy.

- zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy – rozszerzenie zakresu badań okresowych o badania na obecność w organizmie środków odurzających.

- wprowadzenie działań prewencyjnych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii analogicznie do tych, które zakazują wnoszenia oraz spożywania alkoholu na terenie zakładu pracy.

- zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy – rozszerzenie zakresu badań okresowych o badania na obecność w organizmie środków odurzających.

 

W zakresie czasu pracy kierowców także zwrócono uwagę na konieczność zapewnienia dostępu pracodawcom m.in. do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Tylko to pozwoli operatorom na realizowanie apelu ITD

 

To wszystko pokazuje, że Warszawa i stołeczny ZTM dokłada wszelkiej troski o jakość świadczonych usług i bezpieczeństwo pasażerów.

 

 

 

Źródło: UM Warszawa

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda