Modernizacja skrzyżowania Żwirki-Banacha
Zarząd dróg miejskich w końcu podjął temat przebudowy skrzyżowania ulic Żwirki i Wigury i Banacha, przez lata uważanego za jedno z najniebezpieczniejszych w Warszawie.
ZDM ogłosił właśnie przetarg na jego przebudowę. Drogowcy przewidują zakończenie robót jeszcze w grudniu tego roku. Skrzyżowanie, na którym w ostatnich latach dochodziło do wielu niebezpiecznych kolizji, czeka „poważna korekta geometrii”.
W poprzednich latach okrzyknięte złą sławą skrzyżowanie na Ochocie regularnie zajmowało miejsce na pudle w zestawieniach najbardziej niebezpiecznych węzłów drogowych – w 2013 roku w poważnych kolizjach ucierpiało tu 6 osób. Lokalni mieszkańcy nie raz podnosili problem złej organizacji ruchu w tym miejscu. Umieszczona w środku wyspa mylnie sugerowała nieznającym okolicy kierowcom, że mają do czynienia z rondem. Po modernizacji skrzyżowanie ma być znacznie przyjaźniejsze zarówno dla kierowców, jak i pieszych.
Zmiany obejmują przede wszystkim zlikwidowanie mieszczącej się na środku skrzyżowania wyspy, która utrudnia zmianę relacji i powoduje wzajemne blokowanie się samochodów. ZDM planuje również wytyczenie dwóch pasów do skrętu w lewo w kierunku Banacha, z fazą dedykowaną dla skręcających. Drogowcy przyznają, że dotychczasowy układ skrzyżowania jest niewydolny.
Na remoncie skrzyżowania zyskają również rowerzyści – w planach przebudowy zawarto wygodne przejazdy rowerowe oraz przejścia dla pieszych z obniżonymi krawężnikami, szczególnie ważne dla osób z małymi dziećmi i ludzi starszych.
Koniec prac remontowych planowany jest na „zakończenie sezonu budowlanego”, czyli prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Zgłoszenia do przetargu Zarząd Dróg Miejskich przyjmował do 30 września, cenę całego przedsięwzięcia poznamy w najbliższych dniach.
Agnieszka Supińska