Most pieszo-rowerowy po woli rośnie nad Wisłą
Prace przy budowie mostu pieszo-rowerowego łączącego Śródmieście z Pragą Północ rozpoczęły się w marcu. Od tego czasu wbito już wszystkie pale. Gotowa jest już także pierwsza z siedmiu podpór, a w najbliższych dniach stanie także druga.
Budowa przeprawy przez Wisłę idzie zgodnie z planem. Wykonawca – firma Budimex przeprowadziła już palowanie oraz bił w ziemię i pogrążył na dnie rzeki stalowe grodzice. – To elementy, które stanowią podstawę posadowienia obiektu. Zostały ulokowane w miejscach, gdzie będą znajdowały się podpory przeprawy – cztery lądowe i trzy rzeczne. Podpory będą oparte o sto osiemdziesiąt trzy pale. Sto sześćdziesiąt z nich wbito, a dwadzieścia trzy wwiercono – przekazują przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich. – Następnie Budimex zaczął instalować grodzice i do końca maja wbił i pogrążył ponad trzysta z zaplanowanych pięciuset osiemdziesięciu czterech. Jako pierwsze w komplecie ulokowano te przy jednej z trzech podpór na wybrzeżu praskim i na niej już pod koniec maja stanął pierwszy filar. Do budowy tej podpory użyto prawie jedenaście ton stali zbrojeniowej i sto dwadzieścia metrów sześciennych betonu – dodają.
Każda podpora będzie składała się z trzech elementów: korka betonowego, fundamentu i filara. Dwa pierwsze z nich służą osadzeniu podpory w ziemi. Obecnie wykonawca skupia się przede wszystkim na budowie podpory P5 – zaplanowanej bliżej Wisły, trzeciej gruntowej po praskiej stronie. – Budimex wykonał już korek, a także zabetonował fundament. Do jego zbrojenia zużył prawie trzydzieści trzy tony stali, którą zalał dwustu pięćdziesięcioma metrami sześciennymi betonu. Teraz przygotowuje zbrojenie pod filar – wykorzysta osiemnaście ton stali. Następnie ją zabetonuje – zapowiadają urzędnicy z ZDM.
To jednak nie jedyne prace, jakie są prowadzone w ramach tej inwestycji. Wykonawca prowadzi zaawansowane prace przy podporze P7 łączącej most z lądem przy ul. Wybrzeże Szczecińskie. Na przełomie maja i czerwca rozpoczęły się prace zbrojarsko-ciesielskie, które już zakończyły się, a ich zwieńczeniem było zabetonowanie. Na tej podstawie stanie filar przyczółka przeprawy.
Kolejnym elementem, który powstaje to pirs. – To pomost, który połączy ląd z przyszłym mostem pontonowym. Pirs umożliwi wjazd na most pontonowy pojazdom z budowy, zaś do samego mostu cumowane będą barki z dźwigami i holownikami. Ułatwi to wykonawcy prowadzenie na wodzie robót związanych z budową filarów podpór rzecznych P2, P3 i P4. Obecnie trwa pogrążanie grodzic przy podporach P3 i P4. Przy podporze P2 zainstalowano wszystkie przewidziane 72 grodzice – wykop jest już nimi obudowany i czeka na dalsze pogłębienie, a następnie na żelbet – informują drogowcy.
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę będzie miał czterysta pięćdziesiąt dwa metry długości. W najszerszym punkcie przeprawa będzie miała ponad szesnaście metrów, zaś w najwęższym niespełna siedem metrów. Jej przedłużeniem będzie Praski Trakt Książęcy. Pierwszy etap – pomysł na rewitalizację ulicy Okrzei – został zaprezentowany na ostatniej sesji Rady Dzielnicy Praga-Północ. – Tuż po zejściu z mostu przez rzekę naszym oczom ukaże się otoczony zielenią szeroki deptak z powitalnym pylonem i napisem “Witaj na Pradze-Północ”. Obok pieszych swoje miejsce będą mieć też rowerzyści oraz kierowcy, którzy jednopasmową ulicą Okrzei pojadą w stronę ulicy Targowej. Nie zabraknie także małej architektury, ławek dla mieszkańców, przystanki autobusowe zostaną wkomponowane między drzewami. Wzdłuż ulicy powstaną także ogródki gastronomiczne oraz toaleta publiczna – opisują w projekcie architekci.
Marcin Kalicki
fot.zdm.waw.pl