Nowy odcinek tramwajowy na Rakowieckiej
Przetarg na budowę kolejnego połączenia tramwajowego na Mokotowie został ogłoszony. Mieszkańcy dzielnicy otrzymają wygodny dojazd do stacji metra, a w przyszłości szybkie połączenie z Wolą i Wilanowem. Same prace po rozpoczęciu budowy maja potrwać dwa lata
To krótka, ale ważna część projektu „Tramwaj do Wilanowa”. Trasa tramwajowa na Rakowieckiej pozwoli na dojazd do stacji metra Pole Mokotowskiego i połączy ul. Puławską z al. Niepodległości. Oznacza to, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z ul. Dolnej – mniej niż 10 minut.
Planowany koszt inwestycji to 48,5 mln złotych netto. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na budowę nowej trasy.
Jaka będzie trasa na Rakowieckiej?
Tramwajarze zbudują około 1 km nowych torów na ul. Rakowieckiej – między Puławską a Aleją Niepodległości. Przebudują także skrzyżowanie przy Alei Niepodległości. Nie trzeba będzie zmieniać całego węzła przy Puławskiej, bo właśnie teraz prowadzone są na nim prace. Do wykonania pozostanie jedynie połączenie z ulicą Rakowiecką.
Zaplanowano je w taki sposób, żeby ograniczyć utrudnienia dla ruchu tramwajowego w czasie prac na Rakowieckiej. Tory na tej ulicy pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów – po południowej stronie. Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną cztery nowe perony tramwajowe.
Nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną. Wiąże się to z modernizacją podstacji trakcyjnej przy ul. Wiśniowej.
Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna, czyli m.in. instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociągowa i kanalizacyjna.
Zielone tory, nowe drzewa
Na Rakowieckiej będą zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. To będą kolejne takie tory w stolicy – jest ich już ponad 28 km. Zaplanowano też zasadzenie 46 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie sadzenia będą miały obwód pnia 25 cm. Wysokość nowych drzew to 5 metrów, co oznacza że będą sięgać drugiego piętra. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3 tys. bylin, traw i cebulek kwiatowych.
Tu już kiedyś był tramwaj
Podobnie jak na budowanych trasach do Wilanowa i na Kasprzaka, również po Rakowieckiej jeździł już kiedyś tramwaj. Tory dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały do 1967 roku. Lata 60. i 70. nie były dobrym czasem dla tramwajów w stolicy. Wiele tras zlikwidowano uważając, że rozwiąże to problem zakorkowania ulic.
To już jednak przeszłość, a budowa nowych tras tramwajowych staje się światowym trendem. Od 1985 roku liczba miast na świecie, gdzie są tramwaje, zwiększyła się z 250 do ponad 400.
Warszawski program tramwajowy
Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. W marcu został ogłoszony przetarg na budowę podziemnej trasy do Warszawy Zachodniej. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 88 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.
fot.UMW