Obowiązek meldunkowy pozostanie
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Jego głównym przedmiotem było utrzymanie obowiązku meldunkowego. Według wcześniejszych przepisów miał on zostać zniesiony o 1 stycznia 2018 roku. Zaproponowane w projekcie rozwiązania mają uprościć proces meldunku w stosunku do tego, jak wyglądało to do tej pory.
Najważniejszą wprowadzoną zmianą jest możliwość przeprowadzenia procesu meldunkowego bez konieczności stawienia się w urzędzie. Od 1 stycznia 2018 roku możliwe będzie zameldowanie się za pośrednictwem usługi internetowej. Do tego celu użytkownicy będą musieli posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny albo profil zaufany ePUAP. Poprzez wypełnienie jednego formularza będzie można przeprowadzić kilka czynności – na przykład jednocześnie zameldować się na pobyt czasowy i wymeldować z pobytu stałego albo zameldować na pobyt stały i wymeldować z pobytu czasowego. Do tej pory każda z tych czynności wymagała wypełnienia osobnego formularza. Takie rozwiązanie pozwoli w szybszy i prostszy sposób zmienić miejsce zameldowania osobom wyjeżdżającym na przykład w celu podjęcia pracy czy studiów w innym mieście.
Kolejną kwestią rozstrzygniętą w projekcie ustawy jest nadawanie numeru PESEL obcokrajowcom, meldującym się w Polsce na pobyt stały lub czasowy. Pozwoli to gromadzić informacje na temat osób z zagranicy pojawiających się na terenie kraju. Dodatkowo nowe przepisy mają uporządkować kwestię nadawania numeru PESEL obywatelom polskim, którzy go nie posiadają, a ubiegają się o wydanie dowodu osobistego.
Zmiany w ustawie o ewidencji ludności uzasadniane są koniecznością uporządkowania oraz unowocześnienia istniejących rozwiązań. Możliwość elektronicznego wypełnienia formularza przyspieszy i usprawni proces meldunku, pozwalając na uniknięcie kolejek w urzędach. Według pomysłodawców nowych przepisów gromadzenie danych o miejscu zamieszkania ma przełożyć się na sprawną realizację zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego – emerytur, rent, opieki społecznej, ubezpieczeń społecznych. Ma pozwolić także na odpowiednie do potrzeb zaplanowanie opieki żłobkowej, przedszkolnej i szkolnej. Pozwoli również na sprawniejsze realizowanie obowiązków administracji publicznej, między innymi związanych z przeprowadzaniem referendum lokalnego.