Ostatnia prosta w drążeniu tunelu metra na Bemowie
Tylko ponad 500 metrów podwójnego tunelu metra pozostało do wydrążenia pomiędzy stacjami Lazurowa i Bemowo. Jak postępują prace na zachodniej linii metra M2?

Tarcza TBM Anna rozpoczęła drążenie na ostatnim odcinku pomiędzy stacją Lazurowa (w budowie) a stacją Bemowo (obecnie działającą i krańcową na linii M2). Od poniedziałku, 17 marca, Anna przebija się przez korpus stacji i wykonuje pierwsze metry tunelu. W kolejnych dniach będzie kontynuować prace pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska.
Planowane jest, że w kwietniu, prawdopodobnie przed świętami wielkanocnymi, Anna dotrze do stacji Bemowo, a wówczas w podobną podróż wyruszy tarcza Krystyna. Jeśli żadna z tarcz nie napotka niespodziewanych przeszkód na swojej trasie, oba tunele powinny być gotowe już w maju.
– Jesteśmy na terenie przyszłej stacji Lazurowa i jeżeli chodzi o budowę tuneli metra, to już dosłownie ostatnia prosta – do wydrążenia został zaledwie półkilometrowy odcinek. Po zakończeniu prac – mam nadzieję, że już w 2026 roku czyli tak jak obiecywaliśmy – mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra. I znacznie szybciej, bo w niecałe 20 minut, będą mogli dostać się do centrum Warszawy – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski.
Na Bemowie trwa budowa ostatniego fragmentu drugiej linii metra w Warszawie. Wkrótce do użytku zostaną oddane trzy nowe stacje: C3 „Lazurowa”, zlokalizowana w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 „Chrzanów”, która znajdzie się przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej, oraz C1 „Karolin”, usytuowana w pobliżu skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 zbudowane zostaną podziemne tory dojazdowe do planowanej Stacji Techniczno-Postojowej (STP). Nowa infrastruktura umożliwi kompleksową obsługę taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra. Dodatkowo, w ramach tego projektu, powstaną dwie wentylatornie.
Na bemowskim odcinku linii M2 trwają intensywne prace, które obejmują również przyszłe stacje pasażerskie. Na stacji Chrzanów budowane są murowane pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych. Można tam zobaczyć również schody prowadzące na antresolę przystanku, czyli poziom -1, z którego będą korzystać pasażerowie.
Na ukończeniu są prace związane z budową Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Wszystkie budynki są już wzniesione, a pracownicy Metra Warszawskiego z różnych działów wkrótce się tam wprowadzą. Można również zauważyć postępujące prace nad wnętrzami – są kładzione posadzki i malowane ściany.
Hale i budynki, w których będą serwisowane pociągi, są już gotowe. Przygotowano tory oraz kanały, do których pracownicy będą zjeżdżać, aby przeprowadzać przegląd składów. Ukończono również prace przy stanowiskach, w których pociągi będą myte i odkurzane.
Stopniowo układana jest sieć torów z rozjazdami, umożliwiająca wjazd i wyjazd składów z nowej stacji techniczno-postojowej. Wyraźnie wyróżnia się również konstrukcja tunelu, który prowadzi bezpośrednio pod ziemię do linii M2. Nad całością budynków góruje budynek nastawni, z którego dyspozytorzy będą sterować ruchem pociągów oraz pojazdów pomocniczych na terenie STP.
fot. UM Warszawa