Park zamiast parkingu. Spór o miejsca postojowe przy ul. Kazury
-Wbrew mieszkańcom, spółdzielni i radnym dzielnicy, władze Warszawy jednak zlikwidują ok 270 miejsc parkingowych przy ul. Kazury na Ursynowie – grzmi radny Rady Warszawy Wojciech Zabłocki. Miejsca parkingowe mają zniknąć w związku z budową części parku nad południową obwodnicą Warszawy. Miasto przyjęło twarde stanowisko w tej sprawie - Zaspokajanie potrzeb parkingowych powinno być zorganizowane przede wszystkim na działkach, stanowiących własność podmiotów, które mają zapotrzebowanie na odpowiednią liczbę miejsc parkingowych.

Wraz z budową linearnego parku nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy zniknie część miejsc parkingowych przy ul. Płaskowickiej. Inwestycja budzi emocje wśród mieszkańców – jedni protestują, inni popierają zazielenienie przestrzeni nawet kosztem miejsc parkingowych.
Realizowany przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy park linearny ma być jednym z najbardziej zielonych projektów Ursynowa. Powstaje na podstawie koncepcji wypracowanej jeszcze w 2016 roku i jak podkreśla Magdalena Młochowska, dyrektor koordynator ds. zielonej Warszawy – Wypracowanej w ramach szeroko zakrojonych konsultacji społecznych. Teraz jednak, gdy projekt wchodzi w fazę realizacji, jego założenia wywołują kontrowersje.
Szczególnie dużo emocji budzi kwestia przebudowy parkingu między ulicami Pileckiego a Stryjeńskich. Część mieszkańców alarmuje, że planowane zmiany ograniczą liczbę miejsc postojowych w tej części Ursynowa. Radny Rady Warszawy Wojciech Zabłocki napisał w tej sprawie interpelację. Jak wskazuje – Zamiast obecnych trzech rzędów miejsc postojowych, miałby zostać jedynie jeden, przesunięty względem obecnej lokalizacji – podkreśla radny i dodaje - Choć idea tworzenia parków i zielonych przestrzeni jest słuszna i potrzebna, budzi poważne wątpliwości fakt, że jednocześnie zakłada się usunięcie infrastruktury postojowej, która zaspokaja codzienne potrzeby setek mieszkańców. Wskazane przez administrację miejska „zastępcze” miejsca parkingowe nie równoważą realnej utraty – ani pod względem liczby, ani funkcjonalności. Co więcej, likwidacja parkingu oznaczałaby rozebranie obiektu, który został niedawno odbudowany za środki publiczne szacowane na około 2,3 mln zł.
W odpowiedzi na interpelację ratusz przypomina jednak, że dokumentacja projektowa od początku uwzględniała zmiany w układzie parkingowym.
– Potrzeby parkingowe powinny być rozwiązywane przede wszystkim na gruntach należących do podmiotów, które ich potrzebują – zaznacza miasto. Dodaje, że Zarząd SM Wyżyny znał założenia inwestycji od 2023 roku i powinien wcześniej podjąć działania w tej sprawie. - W tym przypadku Zarząd SM Wyżyny, który od 2023 r. wiedział o projekcie przebudowy, powinien podjąć starania, aby mieszkańcy Spółdzielni mieli możliwość parkowania poza przestrzenią publiczną.
To już pewne Zarząd Zieleni nie planuje obecnie żadnych istotnych zmian w projekcie. Dopuszczalne są jedynie drobne korekty. - Należy podkreślić, że poszerzenie parku o około 15 m na tym odcinku istotnie wpłynie na przyszłe funkcje przyrodnicze tego terenu. Zwiększą się jego zdolności retencyjne, obniży temperatura powietrza latem i zmniejszy się zanieczyszczenie -podkreśla Magdalena Młochowska.
Radny Wojciech Zabłocki przypomina, że – Podczas zebrania z mieszkańcami osiedla Kazury, które odbyło się 28 kwietnia 2025 r. mieszkańcy jasno wyrazili sprzeciw wobec likwidacji parkingów, podkreślając ich codzienną użyteczność oraz brak alternatywy w bliskiej okolicy. W ślad za tym, Rada Dzielnicy Ursynów jednomyślnie przyjęła stanowisko popierające zachowanie istniejących miejsc postojowych i zapowiedziała podjęcie działań mających na celu obronę interesów lokalnej społeczności -pisze radny.
Co ciekawe, ZZW otrzymuje również sygnały poparcia od części mieszkańców. – Zwracam uwagę, że ZZW otrzymał również korespondencję od mieszkańców, którzy popierają budowę parku, nawet kosztem przebudowy parkingu – informuje Magdalena Młochowska.