Płyn do wspomagania kierownicy - po co zmieniać i który wybrać?
Zasada działania wspomagania kierownicy została zaprojektowana w taki sposób, że poprzez smarowanie siła przenoszona jest na elementy sterujące. W związku z tym wiele zależy od jakości oleju. Jednak niektórzy kierowcy uważają, że obciążenia zespołu są odpowiednio minimalne, a zużycie hydraulicznych części wspomagających również zmniejsza się do zera. Ale w rzeczywistości tak nie jest.
Innym powszechnym błędnym przekonaniem jest to, że olej jest wlany do układu wspomagania kierownicy przez cały okres eksploatacji samochodu i dlatego nie trzeba go wymieniać. Niemniej jednak terminowa wymiana płynu wspomagania kierownicy pozwala osiągnąć następujące cele:
● zwiększa zasoby wspomagania kierownicy. Olej zapobiega ocieraniu się elementów o siebie, zwiększając ich żywotność. W miarę rozwoju płynu stopniowo traci swoje pierwotne właściwości, ulega skażeniu i dlatego należy go wymienić.
● Zachowana zostaje pierwotna funkcjonalność węzła. W miarę zanieczyszczenia oleju wzrasta tarcie i odpowiednio obciążenie części. Aby utrzymać wydajność, płyn należy okresowo wymieniać.
● Dodatkową funkcją oleju jest ochrona elementów wspomagania kierownicy przed korozją. I nietrudno się domyślić, że z biegiem czasu aktywny pakiet dodatków się sprawdza, a co za tym idzie, pogarsza się stopień ochrony.
● Redukcja hałasu podczas pracy węzła.
Jak często trzeba wymieniać płyn do wspomagania kierownicy?
Wielu producentów samochodów nie reguluje żywotności płynu wspomagania kierownicy. Rzeczywiście, teoretycznie można go używać przez cały okres eksploatacji auta, jedynie sporadycznie doładowując określoną ilość nowego. Jednak eksperci zalecają okresową zmianę substancji.
Wysokiej jakości olej przedłuża żywotność uszczelek, uszczelniaczy olejowych, a także innych elementów pompy i przekładni kierowniczej. Dlatego zaleca się wymianę płynu wspomagania kierownicy co 5 lat lub co 100 tysięcy kilometrów.
Jak stwierdzić, czy konieczna jest wymiana oleju?
Działanie wspomagania kierownicy wiąże się ze stałym wzrostem temperatury jego elementów. Z tego powodu olej w nim również się nagrzewa, co prowadzi do pogorszenia właściwości fizycznych. Zmienia się kolor, pojawia się zapach spalenizny. Rezultatem jest niemożność wykonywania funkcji.
Zdjęcie płynu zaczerpnięte ze strony czesciauto24.pl
Aby zbadać stan substancji, wykonaj następujące czynności:
- Odkręć korek zbiornika wspomagania kierownicy.
- Wylej kilka kropel na papier, serwetkę lub inną jasną powierzchnię.
- Zbadaj ją dokładnie.
Dobra ciecz powinna być przezroczysta, bez zanieczyszczeń i zmętnienia. Jeśli w środku unoszą się obce cząsteczki i substancja wydziela wyraźny zapach spalonego oleju, czas na wymianę.
Pamiętaj: jeśli nie wymienisz substancji, wzmacniacz hydrauliczny zacznie działać gorzej i ostatecznie może całkowicie zawieść. Skutkiem będzie pogorszenie panowania nad pojazdem – aż do jego całkowitej utraty.
Wybór płynu wspomagania kierownicy
Przy wyborze produktu dużą wagę przywiązuje się do jego składu i koloru.
Olejki mogą być wytwarzane na bazie mineralnej, syntetycznej lub półsyntetycznej.
Pierwszy typ wytwarzany jest z naturalnych składników produktów naftowych. Dzięki temu jest najmniej agresywny, nie działa destrukcyjnie na gumowe elementy układu. Wadą jest niewielka ilość dodatków poprawiających właściwości materiału oraz krótki okres użytkowania.
Olej syntetyczny wytwarzany jest z alkoholi monogamicznych i produktów naftowych. W składzie ma dużą liczbę różnych dodatków i ma długą żywotność, doskonałe właściwości smarne i antykorozyjne. Rozwiązanie to nie jest jednak kompatybilne z elementami gumowymi, ponieważ prowadzi do przedwczesnego zużycia.
fot.pixabay