Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia już na finiszu
Główne prace przy przebudowie Dworca Zachodniego dobiegają końca. Wkrótce rozpoczną się odbiory techniczne. Z nowego przejścia podziemnego podróżni będą mogli skorzystać dopiero w wakacje, gdy swoje prace w tej okolicy zakończą Tramwaje Warszawskie budujące linię tramwajową do Dworca
Kończą się prace przy modernizacji kolejowej części Dworca Warszawa Zachodnia. Wkrótce inwestycja ma przejść odbiory techniczne w części kolejowej dotyczącej przejścia podziemnego. Jednak, aby mogli skorzystać z niego pasażerowie muszą zostać dokończone prace związane z budową części tramwajowej. Najprawdopodobniej przejście podziemne zostanie udostępnione w wakacje.
- Stacja Warszawa Zachodnia staje się jednym z największych węzłów komunikacyjnych w Polsce. To miejsce, które będzie łączyło kolej z transportem miejskim, co stworzy doskonałe warunki do podróżowania – podkreśla Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowe przejście podziemne
Jak wylicza PKP PLK nowe przejście podziemne jest dłuższe i szersze od poprzedniego. Obiekt umożliwia dojście do wszystkich 9 peronów zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Zainstalowano w nim windy oraz schody ruchome, które ułatwią pasażerom wejście na perony. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie wygodne dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom „0”.
Zmiany na stacji Warszawa Zachodnia
Wszystkie perony są zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe
Tramwaj do Dworca Zachodniego
Połowa 2026 roku to wtedy gotowa ma być pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie.
Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu) pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika kwadrans. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia.
Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów –pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Węzeł na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.
Źródło/fot. PKP PLK/UMW