Sto wyświetlaczy na przystankach tramwajowych
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na montaż kolejnych elektronicznych wyświetlaczy, które pokazują pasażerom godziny odjazdu tramwajów. W Warszawie jest już 210 przystanków z takimi tablicami. Wkrótce może ich być o 101 więcej.
Tramwajarze zamówienie podzielili na dwie części. Podstawowa część obejmuje dostarczenie i montaż 88 wyświetlaczy. Ale jest też możliwość skorzystania z opcji na kolejnych 13 tablic – dostarczonych w ciągu 6 miesięcy od daty zawarcia umowy.
O wyborze oferty zdecydują: cena, okres gwarancji i pokrycie farbami zabezpieczającymi przed graffiti i przyklejaniem ulotek. Zamówienie obejmuje także utrzymanie, obsługę serwisową i naprawy gwarancyjne. Jest też przewidziana możliwość zmiany napisów z nazwami przystanków, czyszczenie i mycie tablic, usuwanie usterek i awarii. Termin składania ofert mija 12 kwietnia. Wartość zamówienia to 7,9 mln zł netto. Tablice powinny zostać dostarczone, zamontowane i uruchomione w ciągu 15 miesięcy od zawarcia umowy.
Jak działają tablice?
Tablice z informacją dla pasażerów są podłączone do sieci i wyświetlają kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym. Tramwaje Warszawskie korzystają z systemu, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane, dzięki czemu można przewidzieć, za ile minut tramwaj podjedzie na przystanek.
E-papierowe rozkłady jazdy
To nie jedyny rodzaj nowoczesnych tablic z informacją pasażerską na przystankach tramwajowych w Warszawie. Tramwajarze zamontowali także e-papierowe rozkłady jazdy. To pierwsze e-papierowe rozkłady jazdy w Polsce – z dynamiczną informacją, podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Działają on-line w kilku miejscach Warszawy – obecnie trwają ich testy.
Pierwsze dwa e-papierowe rozkłady uruchomione zostały na przystankach tramwajowych przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański.
Każdy z nich składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę, jaką widzimy na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.
fot.TW