TAK dla sekundników na Woli
Zarząd Dróg Miejskich postanowił niewprowadzać sekundników na wolskie ulice, sygerując, że będzie to "krok wstecz". Jak się okazuje, zamorząd jest innego zdania. Radny Kamil Giza napisał interpelację dotyczącą sprawy.
Jak podkreśla radny, korzyści płynące dla uczestników ruchu drogowego po wprowadzeniu sekundników to m.in.:
- Poprawa koncentracji uczestników ruchu oczekujących najbliżej sygnalizacji i sprawniejsze ruszenie, co zwiększy liczbę pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie, zwłaszcza na lewoskrętach z osobną sygnalizacją świetlną;
- Możliwość wyłączenia silnika spalinowego przez oczekujących na światłach, co ograniczy ilość szkodliwych spalin i zmniejszy zużycie paliwa;
- Ograniczenie nagłego hamowania przy zmianie sygnalizacji ze światła zielonego na czerwone, ponieważ kierowca będzie widział ile czasu pozostało do zmiany światła i będzie mógł bezpiecznie zwolnić i zatrzymać się;
- Ograniczenie wjeżdżania na zatłoczone skrzyżowanie, w przypadku gdy pozostało niewiele czasu dla zielonego światła, co ograniczy liczbę bardzo uciążliwego blokowania skrzyżowań przez pojazdy, które nie zjechały ze skrzyżowania;
- Większy komfort dla uczestników ruchu drogowego, ponieważ kierowcy nie będą musieli oczekiwać w napięciu na zmianę światła na zielone, co przyczyni się do zmniejszenia stresu wśród kierujących.
Tezy o kierowcach, którzy przyspieszają, gdy czas zielonego światła dobiega końca dotyczą tych, którzy i teraz łamią przepisy ruchu drogowego. Sekundniki nie wpłyną na zwiększenie liczebności piratów drogowych przejeżdżających na czerwonym świetle, wręcz przeciwnie mogą przyczynić się do ich zmniejszenia.
Jednym z przeciwskazań dla wprowadzenia sekundników w Warszawie wskazanym w ww. komunikacie jest adaptacyjna synchronizacja świateł, która rzekomo jest niekompatybilna z wyświetlaczami czasu. Proszę zatem o informację, czy wspomniana sygnalizacja znajduje się na terenie dzielnicy Wola lub w najbliższej okolicy, w celu weryfikacji czy rzeczywiście „dzięki czujnikom wykrywającym ruch, sygnalizacja płynnie dopasowuje się do sytuacji na drodze” umożliwiając tym samym wprowadzenie koordynacji pomiędzy skrzyżowaniami i uzyskanie „zielonej fali”.
Zdając sobie sprawę, że nie przekonam ZDM do zmiany stanowiska w sprawie sekundników postuluję wprowadzenie pilotażowego zastosowania sekundników na terenie dzielnicy Wola, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie wiarygodnych danych do analizy zachowania kierowców i wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu w naszym mieście.