Tak postępują prace przy budowie metra na Karolinie
Już niedługo na budowie metra na Karolinie prace zaczną Anna i Krystyna, czyli tarcze drążące tunele. Byliśmy na terenie budowy i sprawdziliśmy, jak dziś wygląda zaawansowanie prac na ostatnim etapie budowy drugiej linii metra.
W ramach finalizacji ostatniego odcinka metra na szlaku stacja Bemowo - STP „Karolin” powstają 3 nowe stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Oprócz tego mają powstać 2 wentylatornie szlakowe, 3 tunele szlakowe oraz tunel łączący pierwszą stację z STP „Karolin”. Ogromne, ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna (od księżnej Anny Mazowieckiej) i Krystyna (od Krystyny Krahelskiej) są już na Karolinie i wkrótce rozpoczną drążenie tuneli ostatniego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra. Ostatni odcinek II linii metra będzie miał długość 4 km. Stacje metra usytuowane będą następująco:
-
Stacja C3 Lazurowa: skrzyżowanie ul. Lazurowej z ul. Górczewską
-
Stacja C2 Chrzanów: skrzyżowanie ul. Rayskiego z ul. Szeligowską
-
Stacja C1 Karolin: skrzyżowanie ul. Połczyńskiej z ul. Sochaczewską
Lokalizacje stacji zaplanowano w taki sposób, by użytkownicy metra mogli się szybko przesiadać do innego rodzaju transport miejskiego.
Stacja techniczno-postojowa Karolin to druga, po STP Kabaty stacja techniczna, czyli miejsce w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii. Na 40 hektarach terenu powstaną 34 obiekty, w tym hale elektrowozowni na 40 pociągów, budynki administracyjne, obiekty warsztatowe i gospodarcze. 12 z nich jest w zaawansowanej fazie budowy. STP Karolin to również ponad 20 km torów.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreśla kluczowość funkcji metra w pracy nad ekologiczną stolicą.
- Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem - powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.
Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew, ponadto będą krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich, będzie miała zwiększoną tolerancję na zanieczyszczenia powietrza oraz podwyższenie zasolenia gruntu. Będzie one również miejscem dla ptaków i zapylaczy. Zamontowane zostaną budki dla nietoperzy.
Powstanie myjnia pociągów w obiegu zamkniętym z oczyszczalnią ścieków, komora odkurzania wyposażona w filtry odpylające strumień gazów, lakiernia wyposażona w zestaw filtrów ograniczających emisję do minimum (w tym filtry węglowe). Kanalizacja wyposażona będzie w separatory z osadnikami, które wyłapywać będą substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.
Po zakończeniu prac sieć metra liczyć będzie 46 km – z 42-oma stacjami. Mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum Warszawy w około 20 minut, oznacza to także szybszy dojazd do stolicy m.in. mieszkańców pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego.
Koniec budowy zaplanowano na rok 2026.
fot. Maja Jaubin