mobile
REKLAMA

Tak postępują prace przy budowie metra na Karolinie

Już niedługo na budowie metra na Karolinie prace zaczną Anna i Krystyna, czyli tarcze drążące tunele. Byliśmy na terenie budowy i sprawdziliśmy, jak dziś wygląda zaawansowanie prac na ostatnim etapie budowy drugiej linii metra.

Maja Jaubin
Tak postępują prace przy budowie metra na Karolinie

W ramach finalizacji ostatniego odcinka metra na szlaku stacja Bemowo - STP „Karolin” powstają 3 nowe stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Oprócz tego mają powstać 2 wentylatornie szlakowe, 3 tunele szlakowe oraz tunel łączący pierwszą stację z STP „Karolin”. Ogromne, ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna (od księżnej Anny Mazowieckiej)  i Krystyna (od Krystyny Krahelskiej) są już na Karolinie i wkrótce rozpoczną drążenie tuneli ostatniego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra. Ostatni odcinek II linii metra będzie miał długość 4 km. Stacje metra usytuowane będą następująco:

  • Stacja C3 Lazurowa: skrzyżowanie ul. Lazurowej z ul. Górczewską

  • Stacja C2 Chrzanów: skrzyżowanie ul. Rayskiego z ul. Szeligowską

  • Stacja C1 Karolin: skrzyżowanie ul. Połczyńskiej z ul. Sochaczewską

Lokalizacje stacji zaplanowano w taki sposób, by użytkownicy metra mogli się szybko przesiadać do innego rodzaju transport miejskiego.

Stacja techniczno-postojowa Karolin to druga, po STP Kabaty stacja techniczna, czyli miejsce w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii.  Na 40 hektarach terenu powstaną 34 obiekty, w tym hale elektrowozowni na 40 pociągów, budynki administracyjne, obiekty warsztatowe i gospodarcze. 12 z nich jest w zaawansowanej fazie budowy. STP Karolin to również ponad 20 km torów.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreśla kluczowość funkcji metra w pracy nad ekologiczną stolicą.

- Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem - powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.

Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew, ponadto będą krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich, będzie miała zwiększoną tolerancję na zanieczyszczenia powietrza oraz podwyższenie zasolenia gruntu. Będzie one również miejscem dla ptaków i zapylaczy. Zamontowane zostaną budki dla nietoperzy.

Powstanie myjnia pociągów w obiegu zamkniętym z oczyszczalnią ścieków, komora odkurzania wyposażona w filtry odpylające strumień gazów, lakiernia wyposażona w zestaw filtrów ograniczających emisję do minimum (w tym filtry węglowe). Kanalizacja wyposażona będzie w separatory z osadnikami, które wyłapywać będą substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.

Po zakończeniu prac sieć metra liczyć będzie 46 km – z 42-oma stacjami. Mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum Warszawy w około 20 minut, oznacza to także szybszy dojazd do stolicy m.in. mieszkańców pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego.

Koniec budowy zaplanowano na rok 2026.

 

fot. Maja Jaubin

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda