Uchwała krajobrazowa w Warszawie
Miasto przeanalizowało uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i podjęło decyzję w sprawie dalszych losów uchwały krajobrazowej. Procedura zostanie wznowiona, skargi kasacyjnej do NSA nie będzie.
- Przyjęliśmy do wiadomości rozstrzygnięcie sądu, wskazujące na konieczność powtórzenia części procedury przygotowania uchwały. Źródłem problemu nie jest bowiem jakaś fundamentalna niezgodność poglądów m.st. Warszawy i WSA w tej sprawie, lecz najwyraźniej sprzeczne ze sobą stanowiska sądów administracyjnych, uniemożliwiające jednoznaczną interpretację przepisów. Uznajemy, że wyrok wskazał nową linię orzeczniczą i w konsekwencji wznowimy procedurę. Wniesiemy niezbędne poprawki i skierujemy projekt do ponownych uzgodnień. Prace zaczynamy natychmiast, bo zależy nam na jak najszybszym uporządkowaniu chaosu reklamowego w naszym mieście - mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Przypomnijmy – 8 grudnia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę miasta na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego, które uchyliło w całości tzw. uchwałę krajobrazową dla Warszawy.
W kwestiach proceduralnych sąd uznał za zasadny zarzut dotyczący braku ponownego uzgodnienia i wyłożenia projektu uchwały, podtrzymując tym samym rozstrzygnięcie o nieważności uchwały, a wśród licznych zarzutów merytorycznych – tylko odniesienie się w treści uchwały do tablic urzędowych.
Pozostałe zarzuty wojewody (regulowanie sposobu funkcjonowania wyświetlaczy, objęcie uchwałą słupków blokujących i ogrodzeń segmentowych, określenie dopuszczalnej liczby nośników reklamowych na nieruchomości, regulowanie ażurowości szyldu, regulowanie szyldów muralowych, regulacja odtwarzania szyldów historycznych, regulacja informacji promocyjnych o parkingach, osiedlach, itp., regulacja informacji o inwestycjach prowadzonych ze środków publicznych) sąd uznał jednak za bezzasadne.
- WSA wyraźnie potwierdził, że ustawa krajobrazowa daje samorządom gminnym kompetencje do kompleksowej regulacji kwestii reklamy. Zależy nam, by wreszcie wdrożyć to narzędzie w tak bardzo potrzebującej tego od lat przestrzeni Warszawy. Nie rozumiemy, dlaczego wojewodzie zależało na osłabieniu kompetencji uchwały i pozostawieniu znacznej części problemu reklamowego poza kontrolą władz publicznych - dodaje wiceprezydent.
16 stycznia 2020 r. radni przyjęli uchwałę krajobrazową, która miała uporządkować chaos reklamowy na stołecznych ulicach i placach, regulując kwestię rozmieszczenia i wielkości reklam i szyldów, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń. Prace nad dokumentem trwały cztery lata, a przyjęcie szczegółowych regulacji poprzedziły szerokie konsultacje społeczne.
Przepisy miały zacząć obowiązywać po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i upływie 90 dni, jednak 24 lutego 2020 r. wojewoda mazowiecki uchylił je w całości.
Miasto złożyło skargę na to rozstrzygnięcie, jednak 8 grudnia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę miasta na posiedzeniu niejawnym. Przez 30 dni od daty otrzymania uzasadnienia miastu przysługiwało prawo do złożenia skargi kasacyjnej na wyrok WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Założenia uchwały krajobrazowej
Ład przestrzenny jest bardzo ważny dla mieszkańców stolicy i dalszego rozwoju Warszawy. By go osiągnąć, trzeba uporządkować świat reklamy, który nie może zawłaszczać przestrzeni publicznej. Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, degradować kompozycji urbanistycznej, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach.
Budynki mają przestać pełnić rolę wieszaków na reklamy. Maksymalne powierzchnie billboardów powinny zostać ograniczone, a ich lokalizacja dopuszczona tylko przy dużych trasach wylotowych. Ogromne i migające wyświetlacze muszą zniknąć, a reklama wielkoformatowa będzie dopuszczalna jedynie na ślepych ścianach i siatkach na rusztowaniach remontowych. Za stosunkowo najmniej dolegliwe dla krajobrazu miasta nośniki uznano rozwiązania małoformatowe – słupy ogłoszeniowe i citylighty.
Szczegółowe zapisy określą rodzaj i wielkość szyldów nad witrynami sklepowymi, co gruntownie poprawi wygląd parterów, estetykę i spójność przestrzeni.
Uchwała wprowadzi także standardy materiałowe dla ławek, koszy na śmieci oraz wszystkich elementów wystroju przestrzeni publicznych w mieście. Osobne regulacje będą dotyczyły ogrodzeń. Ustalona zostanie lista osiedli mieszkaniowych, na których obowiązywać będzie zakaz grodzenia.
W przypadku istniejących nośników reklamowych firmy miałyby dwa lata, by spełnić wymogi uchwały. Okres dostosowania szyldów ma potrwać trzy lata, a małej architektury pięć lat od wejścia uchwały w życie. Wszystkie nowe instalacje musiałyby już spełniać standardy zapisane w uchwale. Jeśli firmy nie dostosowałyby się do obowiązującego prawa, zacznie działać mechanizm nakładania kar pieniężnych (w trybie dziennym). Ich wysokość byłaby naliczana od powierzchni ekspozycyjnej reklamy.
Źródło: UM Warszawa