W walce ze smogiem niezbędne są rozwiązania systemowe
7 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja „Smog. Ciemna strona energii”. Jej uczestnicy w trakcie dyskusji panelowej doszli do trzech podstawowych wniosków. W walce z zanieczyszczeniami powietrza najistotniejsza jest edukacji i rozwiązania systemowe na szczeblu krajowym i międzynarodowym.
Zebranych gości przywitali przedstawiciele organizatora wydarzenia – Komisji Europejskiej w Polsce oraz Urząd m.st. Warszawy. Jako pierwszy głos zabrał Rafał Szyndlauer, doradca ds. politycznych i prawnych Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. – Smog jest problemem niezwykle ważnym, który rokrocznie wraca w publicznej dyskusji, w czasie zimy. Tradycyjnym pytaniem na tego typu konferencjach jest to: Jak skutecznie walczyć ze smogiem? My jednak chcemy podejść do tego zagadnienia szerzej, a smog potratujemy jako pewnego rodzaju wabik. Chcemy zastanowić się nad unijną polityką energetyczną i klimatyczną i być może znaleźć odpowiedź na pytania: Co powinniśmy robić jako Unia Europejska, państwa członkowskie, samorządy i my obywatele w trosce o klimat naszej planety? – rozpoczął Szyndlauer.
– Temat dzisiejszej konferencji jest bardzo skomplikowany i niełatwo znaleźć jego rozwiązanie. Trzeba powiedzieć wprost, że choć gdy porównamy Warszawę do innych miast na południu Polski wypadamy o wiele lepiej to wciąż nas to nie zadowala – tymi słowami gości przywitał Leszek Drogosz, dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy i dodał – Potrzeba nam rozwiązań o zasięgu globalnym, bo nawet gdy Warszawa użytkować będzie w 100% wyłącznie zieloną energię to wciąż napływać do niej będą zanieczyszczenia z miast ościennych.
Dyskusja panelowa, którą poprowadził Krzysztof Bolesta, dyrektor ds. badań, Polityka Insight, dotyczyła zagadnienia „Unijna polityka klimatyczno-energetyczna. Dlaczego powinno mnie to obchodzić?”.
– Praca na rzecz klimatu oraz działania na rzecz poprawy jakości powietrza idą we wspólnym kierunku, są ze sobą zgodnie i niosą pokrewne korzyści – mówił Pierre Schellekens, zastępca szefa gabinetu komisarza ds. energii i klimatu Miguel’a Arias’a Cañete. – Choć prowadzona w Europie polityka klimatyczna jest efektywna i osiągamy zakładane cele to w branży transportowej emisja pyłów wciąż rośnie. Myślę, że na początek musimy zmienić nasze spojrzenie na cała branżę transportową.
– Problemy zmian klimatu i czystości powietrza zazębiają się ze sobą i w obu powinniśmy współdziałać. W obu powinniśmy współdziałać – mówiła Katarzyna Kacpura, zastępca dyrektora Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy i dodała – Choć w Warszawie wciąż największym problemem jest niska emisja powierzchniowa to prowadzimy również systematyczną walkę z emisją liniową, transportową. Liczymy, że nasze działania stale poprawiające jakość i dostęp do komunikacji publicznej przyczynią się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń pochodzących z rur wydechowych, tarcia opon i pyłów wzruszanych z jezdni.
– Polska w jakości powietrza może konkurować jedynie z Bułgarią, która zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najbardziej zanieczyszczonych państw w Europie. Od czołówki państw, gdzie oddycha się najlepiej dzieli nas przepaść. Jako społeczeństwo musimy zmienić swoje nastawienie i przestać zmniejszać swoje rachunki kosztem zdrowia swojego i sąsiadów – mówił Marcin Popkiewicz, redaktor naczelny „Ziemia na Rozdrożu”. – Musimy zacząć myśleć o problemie kompleksowo. Tu nie wystarczą regulacje dotyczące jakości węgla czy klasy pieców. Niezbędne jest efektywne budownictwo, gdzie normą będzie budownictwo pasywne. To się po prostu opłaca.
– Kluczem do rozmowy jest myślenie systemowe. Tutaj z kolei warto przypomnieć program „Ryś”, który powstał w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Poparty rzetelną analizą nieruchomości w Polsce, wykazał jednoznacznie, aby zapewnić efektywność energetyczną domów niezbędna jest ich termomodernizacja. Szkoda, że po zmianie rządu projekt ten został schowany głęboko w szufladzie – mówiła Katarzyna Reiter, prezes ProEnergo.
Dyskusję panelową zakończyła seria pytań zadawanych przez uczestników wydarzenia. Dotyczyły one zarówno regulacji europejskich dotyczących pojazdów z silnikami diesla, przeprowadzania lokalnych audytów efektywności energetycznej, jak również wsparcia do inwestycji.
Całemu wydarzeniu przysłuchiwała się również poseł Gabriela Lenartowicz, która podczas sesji pytań wygłosiła kilka słów podsumowania po czym zapewniła, że już wkrótce konsultowany będzie autorski projekt ustawy dającej podstawy do systemowej walki z zanieczyszczeniami powietrza. Jego podstawą mają być m.in. jej osobiste doświadczenia wyciągnięte z pracy w Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Konferencja „Smog. Ciemna strona energii” odbyła się w czwartek, 7 grudnia, a jej organizatorami były przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce oraz Urząd m.st. Warszawy. Partnerem wydarzenia była Polityka Insight.
Warszawa konsekwentnie walczy z zanieczyszczeniami powietrza
Działania dotyczące poprawy jakości powietrza w Warszawie prowadzone są w trzech obszarach: energia, transport oraz zieleń. Ich finansowanie jest zapewnione dzięki podpisanemu w maju 2016 roku zarządzeniu Hanny Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy zatwierdzającemu „Program inwestycyjny do Planu gospodarki niskoemisyjnej dla m.st. Warszawy”. Budżet Programu ma wartość 16 miliardów złotych.
Tylko w 2017 rok na ochronę środowiska przeznaczonych zostało ponad 2 miliardy złotych. Ponad 1,1 miliarda złotych z tej kwoty wydatkowanych jest bezpośrednio na ochronę powietrza w Warszawie. Wśród realizowanych za te środki działań znajdują się m.in. rozbudowa II linii metra, zakup niskoemisyjnego taboru komunikacji miejskiej, rozwój infrastruktury rowerowej czy też letnie oczyszczanie ulic. Część z tych pieniędzy przeznaczona jest także na dopłaty do inwestycji polegających na wymianie starych pieców węglowych na nowoczesne źródła ciepła opalane gazem, a także na przyłączenia do warszawskiej sieci ciepłowniczej.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy