Warszawa w czołówce dostępnej architektury – aż sześć inwestycji nagrodzonych w konkursie „Lider Dostępności”
Warszawa potwierdza swoją pozycję lidera w promowaniu dostępnej architektury. W jubileuszowej 10. edycji ogólnopolskiego konkursu „Lider Dostępności” aż sześć inwestycji z Warszawy zdobyło nagrody i wyróżnienia za nowoczesne, funkcjonalne i estetyczne rozwiązania projektowe, które uwzględniają potrzeby wszystkich użytkowników.

Główną nagrodę w kategorii „Duży obiekt użyteczności publicznej” otrzymała Szkoła Podstawowa nr 406 na Białołęce, zaprojektowana przez pracownię Bujnowski Architekci. Szkoła wyróżnia się otwartością i innowacyjnym podejściem do dostępności, stając się wzorem dla innych placówek edukacyjnych.
W kategorii „Przestrzeń publiczna” doceniono Park „Oś Królewska” w Wilanowie, autorstwa pracowni xystudio. To przykład dobrze zaprojektowanej i przemyślanej przestrzeni zielonej, która łączy estetykę z funkcjonalnością dla osób o różnych potrzebach.
Nagrody w kategorii „Mały obiekt użyteczności publicznej” zdobyły dwie warszawskie inwestycje: Centrum Aktywności Międzypokoleniowej przy ul. Korotyńskiego (xystudio) oraz Biblioteka nr 69 w Choszczówce na Białołęce (pracownia AMBIENT, autorka Magdalena Pios). Oba projekty podkreślają znaczenie dostępności w lokalnych społecznościach.
Ponadto, w kategorii „Obiekt mieszkalny/hotelowy” zwyciężył Dom Studenta nr 7 „Sulimy” Uniwersytetu Warszawskiego, a w kategorii „Obiekt zabytkowy” nagrodzono przebudowę Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.
Nowością w tegorocznym konkursie była kategoria „Koordynator ds. dostępności”. Nagrodę główną przyznano Donacie Kończyk, pełnomocniczce Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, która od lat angażuje się w tworzenie miasta dostępnego dla wszystkich mieszkańców.
Konkurs „Lider Dostępności” organizowany jest przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji oraz Towarzystwo Urbanistów Polskich pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP. Jego celem jest promowanie uniwersalnego projektowania i wyróżnianie inwestycji realizujących zasady dostępności w praktyce.