Zakończono modernizację Harfowej, Lutniowej i części Lirowej
We wtorek, 6 czerwca odbył się oficjalny odbiór zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja ul. Harfowej i ul. Lutniowej". W ramach tego zadania został również przebudowany fragment ulicy Lirowej. Pomimo, że zadnie miało w swojej nazwie modernizację, faktycznie była to budowa ulic. Prace polegały nie tylko na wybudowaniu nowej nakładki asfaltowej, ale wymieniono również wszystkie instalacje i dodano nowe oświetlenie ulic
Symboliczny odbiór prac odbył się na skwerku u zbiegu ulic Harfowej i Lutniowej. Udział wzięli w nim Burmistrz Ochoty Dorota Stegienka oraz jej zastępcy Grzegorz Wysocki i Sławomir Umiński, przedstawiciele wykonawcy – firmy WOD-KAN-BRUK sp. z o,o.
Mieszkańcy Ochoty (zwłaszcza okolic remontowanych ulic) długo czekali na ten moment. Wielokrotnie pisaliśmy o tym przy okazji remontu ul. Włodarzewskiej i uruchomienia kursów autobusów linii 208 w kierunku Grójeckiej. Teraz dzielnica spełniła wszystkie wymagania i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ZTM wprowadził te kursy. O pespektywie uruchomienia linii napiszemy wkrótce.
Tak to się zaczęło
Przypomnijmy jednak, że nie wszystko przebiegało łatwo. Na podstawie wykonanej w 2021 r, dokumentacji rozstrzygnięte zostało postępowanie przetargowe na roboty i … zaczęły się pojawiać przysłowiowe „schody”. Żeby przystąpić do prac należało podpisać tzw. umowę kolizyjną z Innogy STOEN Operator – właścicielem sieci urządzeń energetycznych. Kolizja występuje, gdy aktualna lokalizacja sieci elektroenergetycznej NN i SN (linie kablowe, linie napowietrzne, złącza/węzły kablowe, przyłącza napowietrzne, słupy) lub stacji transformatorowe będące w posiadaniu i w eksploatacji Innogy Stoen Operator Sp. z o.o. uniemożliwiają realizację inwestycji Klienta. W ramach realizacji usunięcia kolizji po stronie Klienta (czytaj inwestora) jest kompleksowa realizacja prac (w tym m.in. opracowanie dokumentacji projektowej, realizacja prac w terenie pod odpłatnym nadzorem Innogy Stoen Operator) oraz pokrycie kosztów związanych z usunięciem tej kolizji.
Niestety, zanim doszło do podpisania umowy kolizyjnej z Innogy STOEN Operator upłynęło dużo czasu. Dodatkowo między innymi w związku z wprowadzeniem na Ochocie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego należało zmienić koncepcję organizacji ruchu.
Inwestycja objęła przebudowę ul. Harfowej do ul. Grójeckiej o zmiennej szerokości. Na odcinku od ul. Włodarzewskiej do ul. Lutniowej przekrój zmienny o dwóch pasach ruchu szerokości 3,25 m (jeden z pasów na początkowym odcinku stanowi zatokę autobusową) i dalej o jednym pasie ruchu szerokości 4,5 m (z miejscowym poszerzeniem na łuku). Na całej długości ulicy Harfowej jest kontrapas rowerowy o szerokości 1,5m. Chodniki mają szerokość min. 2 m po obu stronach ul. Harfowej.
Przebudowa ulicy Lutniowej na odcinku od ul. Lirowej do ul. Harfowej polegała na budowie jezdni o szerokości 5,5 m o pasach ruchu po 2,75 m oraz chodnikami o szerokości min. 2 m.
Lirowa na odcinku od ul. Lutniowej do ul. Grójeckiej została zaprojektowana z jezdnią o szerokości 6 m o pasach ruchu po 3 m oraz obustronnymi chodnikami. W ramach inwestycji wykonano też nowe trawniki z nowymi nasadzeniami.
Wykonawca rozpoczął prace w 2022 r. Wykonano w sumie ok 1 kilometra dróg plus chodniki. Koszt inwestycji to 8,5 mln złotych.
fot.UDOchota