Zielona Białołęka doczeka się stacji metra M2?
Druga linia metra ma zostać rozbudowana. Jej przedłużenie ma zapewnić obsługę Żerania, Żoliborza i Ursusa. Radna Rady Warszawy Agnieszka Borowska upomniała się o mieszkańców Zielonej Białołęki i proponuje, aby przygotowując się do rozbudowy metra zaplanować stację za Trasą Toruńską po stronie Zielonej Białołęki. Czy władze miasta przewidują taką możliwość?
Władze Warszawy już jakiś czas temu zaprezentowały plan budowy metra do 2050 roku. Jednym z proponowanych rozwiązań jest kwestia rozbudowy M2. Z jednej strony ma zostać wydłużona do Ursusa do stacji kolejowej Ursus Niedźwiadek, zaś z drugiej strony ma przechodzić przez Żerań i osiedle Potok łączyć się z pierwszą linią metra przy stacji Marymont.
Radna Agnieszka Borowska zwróciła uwagę na potrzebę utworzenia stacji metra po stronie Zielonej Białołęki – Wydaje się, że linia ta może być „podziemnym mostem” i w części przejmie ruch z Trasy Toruńskiej. Niestety, w momencie jeśli nie będzie miała stacji po stronie Zielonej Białołęki, oferta będzie skierowana głównie do osób podróżujących z Targówka – napisała radna w swojej interpelacji. Jednocześnie dodała – Ta niewielka korekta planowanej trasy, w postaci utworzenia tzw. „ucha” na stronę Białołęki pomoże w obsłudze komunikacji wschodniej części dzielnicy, która wg prognoz ma liczyć ponad 107 tys. mieszkańców.
Jakie są szanse na powstanie stacji po stronie Zielonej Białołęki?
Poniżej publikujemy odpowiedź miasta na propozycję złożoną przez radną Agnieszkę Borowską.
„Dokonaliśmy analizy tej propozycji i zwracamy uwagę, że w przedstawionym obszarze funkcjonuje już komunikacja szynowa w postaci linii tramwajowej na trasie Żerań Wschodni (Annopol) – Targówek, pozwalająca na dojazd z terenów położonych na północ od Trasy Toruńskiej do m.in. stacji metra Bródno. Ta trasa obsługiwana jest przez kilka linii tramwajowych zapewniających obsługę w wielu relacjach, w tym linię 1 o podwyższonej częstotliwości kursowania. Docelowo, zgodnie z planami miasta, trasa tramwajowa mogłaby zostać wydłużona w kierunku północno-zachodnim, dowożąc pasażerów również do stacji metra linii M4 planowanych na Tarchominie. Planujemy również budowę parkingu P+R w bezpośrednim sąsiedztwie stacji metra Bródno, co dodatkowo ułatwi przesiadki do transportu zbiorowego. Uważamy również za uzasadnione projektowanie komunikacji tramwajowej lub przyspieszonej autobusowej w korytarzu Zielona Białołęka – Głębocka – św. Wincentego, zapewniającej możliwość komfortowego i sprawnego dojazdu do innych dzielnic lub najbliższej stacji metra. W lipcu ubiegłego roku koncepcja trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jesteśmy również na zaawansowanym etapie prac koncepcyjnych. Dzięki realizacji tej inwestycji czas przejazdu do stacji metra Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Jednocześnie informuję, że trwają przygotowania do sporządzenia nowej strategii rozwoju miasta, która wraz z planem ogólnym będzie określać politykę przestrzenną Warszawy, w tym kierunki rozwoju układu komunikacyjnego. Te regulacje zastąpią dotychczas obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania m.st. Warszawy. W ramach prowadzonej procedury będziemy zbierać wnioski do ich treści od jednostek miejskich oraz mieszkańców”.