Budowa mostu na Pragę.Gotowa pierwsza podpora , czas na PIRS.
Pierwsza z siedmiu podpór mostu pieszo-rowerowego na Pragę jest gotowa. Niebawem wykonawca zacznie stawiać filar następnej. Po stronie praskiej rozpoczął już budowę pirsu, czyli połączenia między lądem a mostem pontonowym, do którego cumować będą barki z dźwigami i holownikami.
Budowa mostu idzie bardzo sprawnie. Od marca, kiedy zaczęły się prace zasadnicze, wykonawca (firma Budimex) przeprowadził już palowanie i wbił w ziemię oraz pogrążył w dnie rzeki stalowe grodzice. To elementy, które stanowią podstawę posadowienia obiektu. Zostały ulokowane w miejscach, gdzie będą znajdowały się podpory przeprawy – cztery lądowe i trzy rzeczne. Podpory będą oparte o 183 pale. 160 z nich wbito (101 w dno Wisły, 59 na lądzie), a 23 wwiercono (przy przyczółkach przyszłego mostu).
Następnie Budimex zaczął instalować grodzice i do końca maja wbił i pogrążył ponad 300 z zaplanowanych 584. Jako pierwsze w komplecie ulokowano te przy jednej z trzech podpór na wybrzeżu praskim i na niej już pod koniec maja stanął pierwszy filar. Do budowy tej podpory użyto prawie 11 ton stali zbrojeniowej i 120 m sześc. betonu.
Każda podpora będzie składać się z trzech fragmentów. To tzw. korek betonowy, fundament i filar. Dwa pierwsze elementy służą osadzeniu podpory w ziemi. Obecnie prace skupiają się głównie na budowie podpory P5, czyli trzeciej gruntowej po stronie Pragi, ale zaplanowanej bliżej Wisły. Budimex wykonał już korek, a także zabetonował fundament. Do jego zbrojenia zużył prawie 33 tony stali, którą zalał 250 m sześc. betonu. Teraz przygotowuje zbrojenie pod filar – wykorzysta 18 ton stali. Następnie ją zabetonuje (wyleje 190 m sześc. betonu), co planuje na 20-22 czerwca.
-
PIRS I MOST PONTONOWY
Na prawym brzegu rzeki wykonawca działa również przy podporze oznaczonej jako P7, która połączy most z lądem przy ul. Wybrzeże Szczecińskie. Ostatniego dnia maja rozpoczął prace zbrojarsko-ciesielskie fundamentu tej podpory. W najbliższych dniach mają się zakończyć, a ich zwieńczeniem będzie betonowanie. Na tak przygotowanej podstawie stanie filar przyczółka przeprawy.
Ponadto po stronie Pragi Budimex zaczął przy brzegu budować pirs. To pomost, który połączy ląd z przyszłym mostem pontonowym. Pirs umożliwi wjazd na most pontonowy pojazdom z budowy, zaś do samego mostu cumowane będą barki z dźwigami i holownikami. Ułatwi to wykonawcy prowadzenie na wodzie robót związanych z budową filarów podpór rzecznych P2, P3 i P4. Obecnie trwa pogrążanie grodzic przy podporach P3 i P4. Przy podporze P2 zainstalowano wszystkie przewidziane 72 grodzice – wykop jest już nimi obudowany i czeka na dalsze pogłębienie, a następnie na żelbet.
fotzdm.waw.pl