Tramwaj na Żeraniu: nowa linia tramwajowa ma być gotowa w 2032 roku. Sprawdź, którędy będzie jeździć
Nowa linia tramwajowa ma łączyć Żerań z Tarchominem. Według Tramwajów Warszawskich, prace nad projektem są na etapie koncepcyjnym, a sama budowa linii ma się rozpocząć w 2029 roku i potrwać około trzech lat
Nowa linia połączy Żerań z Tarchominem i Winnicą
Warszawa planuje budowę nowej linii tramwajowej, która połączy Żerań z Tarchominem i Winnicą. Trasa będzie miała około 5 km długości i 7 przystanków. Projekt jest w fazie studium techniczno-ekonomicznego, które określa korytarz, przebieg, infrastrukturę i koszty budowy.
Studium techniczno-ekonomiczne
Studium techniczno-ekonomiczne to wstępny projekt trasy tramwajowej, który został opracowany przez Tramwaje Warszawskie. Dokumentacja składa się z 12 tomów opracowań, które zawierają m.in. analizę ruchu, ocenę wpływu na środowisko, koncepcję architektoniczną i kosztorys inwestycji.
Według studium, tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Nowa trasa dalej pobiegnie mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do ul. Familijnej. Tu znajdzie się pętla i parking park and ride. W tym miejscu trasa rozdzieli się na dwie części. Pierwsza pobiegnie ul. Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę.
Druga część, planowana na dalszą przyszłość, będzie mogła pobiec wzdłuż Płochocińskiej do przystanku kolejowego Warszawa Żerań. Długość trasy z pętli Żerań FSO na Nowodwory wyniesie około 4 km. Trasa do przystanku kolejowego Warszawa Żerań to około 1 km. Zaplanowano budowę łącznie 7 przystanków. Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z trasy toruńskiej, estakady a także zbudować krótki tunel.
Przygotowanie inwestycji
Po zakończeniu studium techniczno-ekonomicznego, następnym etapem jest przygotowanie dokumentacji projektowej, decyzji administracyjnych i uzgodnień z właścicielami terenów. Przetarg na to zadanie planowany jest na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakres prac obejmuje m.in.:
- wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego trasy tramwajowej
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
- uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
- uzyskanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego
- uzyskanie zgód właścicieli terenów na zajęcie gruntów pod budowę
- uzyskanie zgód operatorów sieci podziemnych na przesunięcie lub ochronę infrastruktury
Termin budowy
Aktualny plan zakłada budowę linii tramwajowej w latach 2029-2032. Możliwe są jednak zmiany w zależności od dostępności funduszy, na przykład z Unii Europejskiej. Budowa linii tramwajowej ma być realizowana etapami, tak aby minimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.
Nowa linia tramwajowa ma poprawić dostępność komunikacyjną mieszkańców północnej części Warszawy, zwłaszcza dzielnic Żerań, Tarchomin i Winnica. Ma też przyczynić się do rozwoju gospodarczego i społecznego tych obszarów oraz do ograniczenia emisji spalin i hałasu.
fot.Tramwaje Warszawskie