Nabór rachmistrzów przedłużony do 16 lutego
Główny Urząd Statystyczny wydłużył o 7 dni nabór kandydatów na rachmistrzów w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań. W Warszawie potrzeba minimum 745 rachmistrzów.
Obecnie mamy zarejestrowanych ok. 450 kandydatów, a kilkadziesiąt kolejnych zgłoszeń jest weryfikowanych. Choć do przeprowadzenia spisu potrzebnych jest 745 rachmistrzów, to - uwzględniając niezbędną rezerwę kadrową w wysokości 25 proc. - liczba ta zwiększa się do 930 rachmistrzów. Dotychczas kandydaci najchętniej wysyłali swoje zgłoszenia za pośrednictwem e-maila lub poprzez ePUAP, ale można je również składać bezpośrednio w Urzędzie przy ul. Kruczkowskiego 2 lub wysłać pocztą.
Kryteria naboru
Kandydatem na rachmistrza spisowego może być osoba w wieku minimum 18 lat. Powinna cieszyć się nieposzlakowaną opinią, posiadać co najmniej średnie wykształcenie, posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie oraz nie może być skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Zadania rachmistrza
Do głównych zadań rachmistrza spisowego będą należeć:
- przeprowadzenie wywiadów bezpośrednich lub telefonicznych w zależności od aktualnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19 z wykorzystaniem urządzenia mobilnego wyposażonego w zainstalowaną aplikację formularzową,
- zebranie danych według ustalonej metodologii i zgodnie z kluczem pytań w aplikacji formularzowej,
- przejęcie części zadań innych rachmistrzów spisowych w sytuacji awaryjnej, np. gdy zmniejszy się liczba rachmistrzów w gminie (np. w przypadku rezygnacji, zachorowań, itp.) lub dotrzymanie terminu realizacji spisu będzie zagrożone.
Jak się zgłosić
Kandydaci na rachmistrzów spisowych w NSP 2021 mogą składać dokumenty:
- osobiście w siedzibie Biura Administracji i Spraw Obywatelskich ul. Leona Kruczkowskiego 2 (parter, sala obsługi - stanowiska 16 i 17 - po wcześniejszym telefonicznym umówieniu pod numerami telefonów 22 443 29 00 i 22 443 29 01),
- poprzez pocztę elektroniczną na skrzynkę e-mailową urzędu spisrekrutacja@um.warszawa.pl,
- za pośrednictwem platformy ePUAP,
- wysyłając je poprzez operatora pocztowego (w tym m.in. Pocztę Polską, firmę kurierską).
Więcej informacji na temat spisu można uzyskać na stronie BIP oraz w Gminnym Biurze Spisowym w Warszawie pod numerami telefonów 22 443 29 00, 22 443 29 01, e-mail: spisrekrutacja@um.warszawa.pl
O Narodowym Spisie Powszechnym
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań jest przeprowadzany co 10 lat. Ostatni spis odbył się w 2011 roku. Tegoroczny rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa do 30 czerwca br. Obecnie procedowana jest zmiana ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1775 oraz z 2020 r. poz. 1486) wydłużająca czas trwania spisu do 30 września 2021 r. (i – co za tym idzie – okres pracy rachmistrzów spisowych do 30 września 2021 r.).
Spis Powszechny dostarcza urzędom statystycznym szczegółowych informacji o liczbie ludności i jej rozmieszczeniu, strukturze demograficznej i zawodowej, sytuacji ekonomicznej i społecznej gospodarstw domowych wraz z informacją o ich warunkach mieszkaniowych.
Obowiązkiem spisowym są objęte osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach nie będących mieszkaniami na terenie Polski, osoby fizyczne nie mające miejsca zamieszkania. Obowiązkowi spisowemu podlegają również mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami.
Narodowy spis Powszechny Ludności i Mieszkań przeprowadza Główny Urząd Statystyczny.
Źródło: UM Warszawa