Nie gaśnie spór wokół Mostu Krasińskiego
Projekt stołecznego Ratusza wybudowania trasy i Mostu Krasińskiego mającego połączyć brzegi Żoliborza i Targówka spotkał się ze sprzeciwem ze strony mieszkańców Żoliborza. Obawiają się, że zniszczeniu ulegnie niepowtarzalny charakter dzielnicy. W sobotę 20 lutego na Placu Wilsona zapowiedziany jest protest w sprawie budowy Trasy Mostu Krasińskiego.
W czwartek, 18 lutego, w siedzibie Zarządu Dzielnicy przy ul. Słowackiego 6/8 odbyło się spotkanie Społecznego Komitetu Protestu „Nie Dla Mostu i Trasy Krasińskiego” z przedstawicielami mediów.
Wśród zaproszonych gości, prelegentów byli oprócz radnego Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy Tomasza Michałowskiego, przedstawiciela Społecznego Komitetu Protestu "Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego" i Ruchu Społecznego Moje Miasto Żoliborz także Józef Menes – członek Zarządu SBM Żoliborz, Burmistrz Gminy Dzielnicy Żoliborz w latach 1990- 2994; dr Paweł Kuczyński – członek zespołu ds. konsultacji Społecznych Polskiego Towarzystwa Socjoliogicznego; dr Mikolaj Rakusa – Suszczewski z Uniwersytetu Warszawskiego; inż. arch. Maria Brukalska – wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Żoliborzan i Wojewódzki Konserwator Zabutków w Warszawie w latach 1991 – 2000 oraz dr hab. Andrzej Zalewski z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.
W listopadzie 2015 roku powstał Społeczny Komitet Protestu „Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego”. Wśród głównych argumentów Komitetu przeciwko nowej inwestycji przeprawowej przez Wisłę na wysokości Żoliborza jest: marnotrawienie publicznych pieniędzy –środki te według organizatorów protestu mogłyby być spożytkowane na inne, bardziej potrzebne Warszawie i mieszkańcom stolicy cele; inwestycja obniży jakość życia mieszkańców Żoliborza i Warszawy – zwiększony ruch samochodowy spowoduje pogorszenie jakości powietrza, które i tak nie jest już najlepsze; budowa mostu i trasy spowoduje zniszczenie min. obszaru Natura 2000 – czym narusza obowiązek ochrony środowiska a także zniszczony zostanie unikalny w skali Europy układ urbanistyczny Żoliborza - „Miasta ogrodu”. Komitet „Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego” postuluje m.in. o: zaprzestanie działań mających na celu rozpoczęcie kontrowersyjnej i niepotrzebnej Warszawie inwestycji, nowoczesne rozwiazania komunikacyjne dla wszystkich mieszkanców Warszawy takie jak metro, SKM, most w południowej części Warszawy i obwodnicę Pragi.
W sprawie planowanego mostu i trasy władze Warszawy pod koniec ubiegłego roku zwołały „Okrągły Stół”. Do udziału w obradach zostali zaproszeni przedstawiciele grup mieszkańców dzielnic: Pragi – Północ, Targówka i Żoliborza – to m.in. Rada Kolonii Śliwice, Stowarzyszenie Mieszkańców „Michałów”, Stowarzyszenie Żoliborzan, Stowarzyszenie „Miasto jest nasze”, przedstawiciele wspólnot mieszkaniowych i radni dzielnicowi. Obrady „Okrągłego Stołu” rozpoczęły się 11 grudnia 2015 roku. Celem obrad było wyjaśnienie wątpliwosci zwiazancyh z inwestycją, określenie oczekiwań i obaw mieszkańców związanych z budową.
- Wydawało się, że nastąpiła pozytywna zmiana ze strony władz Warszawy, gdy p. Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz poinformował, iż przeprowadzone zostanie badanie opinii publicznej w sprawie opcji „zerowej”, czyli rezygnacji z budowy trasy i mostu. Wcześniej wariant ten był z góry wykluczony. Inna sprawa, że dalsza praktyka dowiodła, że sposób przeprowadzenia tego badania mógł doprowadzić wyłącznie do oczekiwanego przez Zarząd rezultatu – powiedział Józef Menes, członek Zarzadu SBM Żoliborz.
Swoją opinię na temat budowy trasy i mostu wyraził dr hab. Andrzej Zalewski z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W jego ocenie planowana trasa Mostu Krasińskiego „wprowadzi znaczny ruch samochodowy do centrum dzielnicy, co spowoduje przeciążenie układu drogowo – ulicznego, zatory komunikacyjne, wzrost zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, zwiększona emisję spalin i hałasu – a w konsekwencji nastapi znaczące pogorszenie warunków życia mieszkańców”. Pokreślił też, że budowa Trasy Mostu Krasińskiego jest nie tylko niecelowa, ale wręcz niedopuszczalna.
Pogorszenie życia mieszkańów Zoliborza zauważyła też inż. arch. Maria Brukalska – wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Żoliborzan, która powiedziała, że „kompozycja przestrzenna Żoliborza jest w swojej koncepcji równoważna z najlepszymi europejskimi przykładami osiągnięć urbanistyki z początku XX wieku zrealizowanymi w Anglii, Holandii, Austrii, podlegających obecnie ścisłej ochronie konserwatorskiej. Mamy więc i my obowiązek moralny i prawny ochrony tych unikalnych, niezwykle cennych wartości przestrzeni Żoliborza Historycznego, tworzących specyficzny, charakterystyczny klimat tej dzielnicy Warszawy”.
Czy jest co chronić na Żoliborzu?To tutaj znajdują się takie obiekty jak: pierwsze dzieło architektury modernistycznej w Polsce – Willa Brukalskich, przy ulicy Niegolewskiego, zrealizowana w 1927 r., nagrodzona Złotym Medalem na Światowej Wystawie w Paryżu w 1937 r.; Szklany Dom przy ul. Mickiewicza, który został zaprojektowany przez J. Żórawskiego według 5 zasad awangardowej nowoczesnej architektury stworzonej przez Le Corbusier'a (konstrukcja oparta na słupach, wolny plan, płaski dach, okna pasmowe wzdłuż całej elewacji, wolna elewacja); zabudowa Żoliborza Oficerskiego i Kolonii Dziennikarskiej o wybitnych walorach kompozycji przestrzennej i architektury; zabudowa dziewięciu Kolonii mieszkaniowych Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, między
innymi II i IV Kolonii przy ul. Krasińskiego 16 i 18; zabudowa Żoliborza Urzędniczego projektowana przez wybitnych architektów modernizmu polskiego: Romualda Gutta, Bohdana Lacherta, Józefa Szanajcę, Barbarę i Stanisława Brukalskich, Bogdana Pniewskiego, a także Jana Nowickiego.
Protest w sprawie budowy trasy i Mostu Krasińskiego popierają nie tylko mieszkańcy Żoliborza, ale także innych dzielnic – powiedział radny dzielnicy Żoliborz Tomasz Michałowski. Akcję protestacyjną poparli m.in. muzyk Muniek Staszczyk, reżyser Radosław Piwowarski, dyrygent Jacek Kasprzyk i dziennikarz Grzegorz Miecugow.
Społeczny Komitet „Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego” zaprasza na akcję protestacyjną w sobotę, 20 lutego o godz. 12 na Plac Wilsona.
Andrzej Sitko