Paraliż komunikacyjny na Odolanach. Czy buspas rozwiąże problemy?
Kolejna reorganizacja ruchu uprzykrza życie mieszkańcom podróżującym wzdłuż ul. Kasprzaka. Wszystko to w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu budowy tramwaju wzdłuż tej arterii.
Zmiany wprowadzone zostały na odcinku od ul. Sowińskiego do ul. Bema. Zamknięta została również ul. Wolska w kierunku centrum. – Podczas tego etapu prowadzone będą dalsze prace konstrukcyjne przy przejściu podziemnym w rejonie skrzyżowania z ul. Redutową oraz przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i teletechnicznej. Dalej w rejonie ul. Wolskiej tramwajarze budują nowy wiadukt, będą wstawiali mury oporowe i wykonywali konstrukcję torowiska. W rejonie parku kontynuowana trwa przebudowa sieci gazowej i budowa chodników. Jednocześnie w pasie rozdziału ul. Kasprzaka wykonywane jest nowe torowisko – przekonują przedstawiciele Urzędu Dzielnicy Wola.
Na Redutowej i w okolicy
Od października zamknięty został pas dzielący jezdnie ul. Wolskiej oraz dwa pasy ruchu w kierunku centrum na odcinku od ul. Goleszowskiej do ul. Ordona. Ruch w kierunku Bemowa poprowadzony jest jak dotychczas dwoma, a po połączeniu ul. Kasprzaka z ul. Wolską trzema pasami. Z ul. Redutowej dostępne są po jednym pasie do skrętu w lewo lub w prawo w ul. Kasprzaka. Na wysokości ul. Redutowej wyznaczone zostało tymczasowe przejście dla pieszych.
Ordona i Elekcyjna
Pomiędzy ul. Wolską i ul. Kasprzaka w ul. Ordona wprowadzone zostały dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Z jednego można skręcać w lewo, z drugiego jechać prosto oraz skręcić w prawo. – Wytyczony został pas do skrętu w lewo z ul. Kasprzaka w ul. Ordona w kierunku Wolskiej oraz z ul. Wolskiej w Elekcyjną – mówią urzędnicy.
Problematyczna ulica Kasprzaka
Nowa organizacja ruchu nie mogła ominąć również ul. Kasprzaka. – Pomiędzy ul. Ordona i Bema wygrodzony został pas dzielący jezdnie oraz lewe pasy obu jezdni ul. Kasprzaka. Na rondzie Tybetu kierowcy z ul. Kasprzaka mogą skręcić w lewo lub w prawo w al. Prymasa Tysiąclecia lub pojechać prosto z obu kierunków. Za rondem dostępne są po dwa pasy ul. Kasprzaka. Jadący od strony centrum mogą skręcić w ul. Bema w lewo lub prawo z osobnych pasów. Na tej jezdni liczba pasów została zmniejszona z czterech do trzech. Trzeci pas służy do jazdy prosto w stronę al. Prymasa Tysiąclecia. Poruszający się od strony Bemowa mogą skręcić w Bema wyłącznie w prawo – przypominają pracownicy wolskiego Ratusza. Organizacja ruchu w tej formie obowiązywała będzie do końca 2022 roku.
Buspas niezbędny?
Budowa tramwaju na ul. Kasprzaka weszła w decydującą fazę. Duże utrudnienia komunikacyjne dają się we znaki mieszkańcom dzielnicy. Przyjęte przez Zarząd Transportu Miejskiego rozwiązania okazały się niewystarczające. Wolanie narzekają na olbrzymie korki i długie przejazdy nawet komunikacją miejską. Władze Woli chcą, aby na ul. Kasprzaka powstał buspas. – Za przykład może posłużyć pomysł z ulicy Górczewskiej, gdzie autobusy przejeżdżały przez plac budowy metra - mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.
Trzy miesiące paraliżu komunikacyjnego to jak mówią stołeczni rajcy o wiele za długo. – Żeby zapobiec takiej sytuacji w przyszłości, zaproponowaliśmy powołanie specjalnego zespołu szybkiego reagowania, który mógłby w takich sytuacjach przyspieszyć podejmowanie decyzji - mówi warszawski radny Mariusz Budziszewski. Aby zachęcić mieszkańców do pozostawienia aut w domach i podróżowania komunikacją miejską, przegubowce muszą poruszać się sprawnie, a nie stać w korku. Tylko wtedy jesteśmy w stanie, zapewnić przepustowość ulic podczas takich remontów - dodaje.
Ogromna inwestycja
W ramach inwestycji powstanie około 2,3 km nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką. Zostanie zmodernizowane także blisko 1,2 km istniejącego torowiska w ciągu ulic Wolskiej i Kasprzaka. Powstaną trzy nowe przystanki: przy ul. Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. Ordona.
Realizacja inwestycji ma zakończyć się w połowie 2023 roku. Pozwoli ona w szybki sposób przedostać się mieszkańcom Odolan do stacji metra Rondo Daszyńskiego, ale również dalej do centrum Warszawy.
fot.UM
Marcin Kalicki