Programiści z podstawówek z szansą na rekord Guinnessa
Wczoraj uczniowie podstawówek, z klas 4-7, punktualnie o godz. 10.30 rozpoczęli lekcję, która może zakończyć się ustanowieniem rekordu Guinnesa w programowaniu. Miastem najliczniej reprezentowanym w tym wydarzeniu była Warszawa. Do akcji „Code & Share. Programuj z klasą” włączyło się 11 publicznych i 2 niepubliczne szkoły podstawowe ze stolicy.
– Warszawa uczestniczy w wielu projektach cyfrowej edukacji młodzieży, a część z nich samo organizuje. Jako przykład warto wymienić ogólnopolską olimpiadę dla uczniów techników informatycznych, współpraca z fundacją Bloomberg w ramach projektu Global Scholars, warsztaty w zakresie otwartych danych i akcji „koduj dla Warszawy” – mówi Włodzimierz Paszyński, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Kodowanie zwiększa kreatywność, uczy logicznego myślenia, a także współpracy, co jest szczególnie ważne we wczesnym etapie życia człowieka.
– Myślenie logiczne, wyobraźnia, algorytmika, grafika, matematyka to tylko niektóre z kompetencji mocno związanych z rozwojem młodego pokolenia. Kompetencje cyfrowe nie tylko gwarantują pracę ale przede wszystkim kreują nową rzeczywistość. Angażując tysiące Polaków zwracamy uwagę na przyszłość, cyfrową przyszłość, w której dzisiejsze dzieci odegrają kluczową rolę dlatego dołączcie i wspólnie myśląc o jutrze ustanówmy rekord dzisiaj – mówi Sebastian Grabowski, prezes Fundacji ArchitectsPL, pomysłodawca akcji i dodaje – Poprzez akcję „Code & Share. Programuj z klasą" chcemy promować naukę i rozwój kompetencji cyfrowych od najmłodszych lat. W naszej akcji wykorzystujemy do tego naukę programowania. Ponadto naszym celem jest ustanowienie rekordu Guinnessa w największej liczbie uczniów szkół podstawowych programujących w tym samym czasie. Dzięki naszej akcji Polska stanie się na jeden dzień Stolicą Cyfrowego Świata.
W wydarzeniu „Code & Share. Programuj z klasą” udział wzięły 52 szkoły – większość z nich pochodzi z Polski, jedna z Litwy. Wśród 26 miast biorących udział w akcji najliczniej reprezentowanym miastem była Warszawa. W próbie ustanowienia rekordu wzięły udział uczniowie aż 13 stołecznych podstawówek – 11 publicznych i 2 niepublicznych. Z „rekordową” lekcją programowania, z wykorzystaniem programu Scratch, zmierzyli się uczniowie z klas 4-7. Sygnał do rozpoczęcia lekcji rozbrzmiał punktualnie o godz. 10.30. Z uwagi na zamiar ustanowienia rekordu Guinnessa akcja odbywała się z zachowaniem zasad, zgodnymi z regulaminem Guinness World Records – bez udziału osób postronnych – nad którym czuwał niezależny audytor, firma Grant Thornton. Oficjalny wynik ustanowionego rekordu będzie znany pod koniec roku.
Zadaniem dzieci biorących udział w wydarzeniu była nauka programowania z wykorzystaniem komponentu „pisak” w programie „Scratch”. W ten sposób stworzyli komputerową wersję popularnej zabawy „Ciepło-zimno”. W tradycyjnej edycji tej gry jedno z dzieci opuszcza salę, a pozostałe w tym czasie chowają jakiś przedmiot. Gdy zostanie on ukryty, uczestnika zabawy powraca do klasy, a pozostałe dzieci podpowiadają szukającemu mówiąc „ciepło”, jeśli zbliża się do szukanego przedmiotu, a „zimno”, gdy się od niego oddala. Podobnie było na lekcji programowania. W Scratchu odległość od ukrytego duszka została wyrażona kolorami: jeśli gracz klikał myszką daleko od ukrytej niespodzianki, wówczas pisak zaznaczał kropki w kolorze niebieskim, trochę bliżej zielonym, a w pobliżu celu żółte i pomarańczowe. Im kolory stawiały się bardziej nasycone, aż do czerwonego, oznaczało to, że gracz klika myszką w pobliżu ukrytego skarbu.
– Warto jednak pamiętać, że nie chodzi tu jedynie o dobrą zabawę. Kształcąc młodych warszawiaków i rozbudzając w nic apetyt na zdobywanie wiedzy o programowaniu pokazujemy im jak technologia może zmienić świat i jak wpływa na nasze otoczenie – mówi Tadeusz Osowski, dyrektor Biura Cyfryzacji Miasta, które odpowiada za warszawską część akcji.
Jedną z warszawskich podstawówek, które włączyły się do akcji była Szkoła Podstawowa nr 75 im. M. Konopnickiej przy ul. Niecałej 14. Placówka ta od lat aktywnie wspiera edukację cyfrową młodzieży.
– Dzięki wsparciu projektów edukacyjnych, jakie stwarza nam m.st. Warszawa, w naszej szkole od 2016 r. prowadzimy program Erasmus+ E-M@TI-ON, którego jednym z głównych celów jest poprawa efektywności nauki matematyki poprzez zastosowanie technologii informatycznej, m.in. programowanie w Scratch czy programowanie robotów Lego Wedo i Lego Mindstrom – mówi Dorota Pykiel, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 75 i dodaje – Współpracujemy m.in. ze szkołami w Grecji, Hiszpanii, Niemczech, Portugalii i ze Szwecji. Dostaliśmy także honorowy certyfikat z okazji Tygodnia Kodowania. Warto przy tym pamiętać, że przez zabawę dziecko uczy się szybciej i efektywniej, a przy tym może rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania.
Organizatorem akcji była Fundacja ArchitectsPL, a współorganizatorami akcji były: Fundacja Szkolna oraz miasta: Gdańsk, Lublin, Płock, Poznań, Siemiatycze, Warszawa a także Gmina Rozogi. Akcja wspierana była przez instytucje publiczne: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Szerokie Porozumienie na Rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych w Polsce oraz Fundację Orange. Patronem medialnym akcji był ISB News.