mobile

Programiści z podstawówek z szansą na rekord Guinnessa

Wczoraj uczniowie podstawówek, z klas 4-7, punktualnie o godz. 10.30 rozpoczęli lekcję, która może zakończyć się ustanowieniem rekordu Guinnesa w programowaniu. Miastem najliczniej reprezentowanym w tym wydarzeniu była Warszawa. Do akcji „Code & Share. Programuj z klasą” włączyło się 11 publicznych i 2 niepubliczne szkoły podstawowe ze stolicy.

inf. pras.
TAGI
Programiści z podstawówek z szansą na rekord Guinnessa

 

– Warszawa uczestniczy w wielu projektach cyfrowej edukacji młodzieży, a część z nich samo organizuje. Jako przykład warto wymienić ogólnopolską olimpiadę dla uczniów techników informatycznych, współpraca z fundacją Bloomberg w ramach projektu Global Scholars, warsztaty w zakresie otwartych danych i akcji „koduj dla Warszawy” – mówi Włodzimierz Paszyński, wiceprezydent m.st. Warszawy.

 

Kodowanie zwiększa kreatywność, uczy logicznego myślenia, a także współpracy, co jest szczególnie ważne we wczesnym etapie życia człowieka.

 

– Myślenie logiczne, wyobraźnia, algorytmika, grafika, matematyka to tylko niektóre z kompetencji mocno związanych z rozwojem młodego pokolenia. Kompetencje cyfrowe nie tylko gwarantują pracę ale przede wszystkim kreują nową rzeczywistość. Angażując tysiące Polaków zwracamy uwagę na przyszłość, cyfrową przyszłość, w której dzisiejsze dzieci odegrają kluczową rolę dlatego dołączcie i wspólnie myśląc o jutrze ustanówmy rekord dzisiaj – mówi Sebastian Grabowski, prezes Fundacji ArchitectsPL, pomysłodawca akcji i dodaje Poprzez akcję „Code & Share. Programuj z klasą" chcemy promować naukę i rozwój kompetencji cyfrowych od najmłodszych lat. W naszej akcji wykorzystujemy do tego naukę programowania. Ponadto naszym celem jest ustanowienie rekordu Guinnessa w największej liczbie uczniów szkół podstawowych programujących w tym samym czasie. Dzięki naszej akcji Polska stanie się na jeden dzień Stolicą Cyfrowego Świata.

 

W wydarzeniu „Code & Share. Programuj z klasą” udział wzięły 52 szkoły – większość z nich pochodzi z Polski, jedna z Litwy. Wśród 26 miast biorących udział w akcji najliczniej reprezentowanym miastem była Warszawa. W próbie ustanowienia rekordu wzięły udział uczniowie aż 13 stołecznych podstawówek – 11 publicznych i 2 niepublicznych. Z „rekordową” lekcją programowania, z wykorzystaniem programu Scratch, zmierzyli się uczniowie z klas 4-7. Sygnał do rozpoczęcia lekcji rozbrzmiał punktualnie o godz. 10.30. Z uwagi na zamiar ustanowienia rekordu Guinnessa akcja odbywała się z zachowaniem zasad, zgodnymi z regulaminem Guinness World Records – bez udziału osób postronnych – nad którym czuwał niezależny audytor, firma Grant Thornton. Oficjalny wynik ustanowionego rekordu będzie znany pod koniec roku.

 

Zadaniem dzieci biorących udział w wydarzeniu była nauka programowania z wykorzystaniem komponentu „pisak” w programie „Scratch”. W ten sposób stworzyli komputerową wersję popularnej zabawy „Ciepło-zimno”. W tradycyjnej edycji tej gry jedno z dzieci opuszcza salę, a pozostałe w tym czasie chowają jakiś przedmiot. Gdy zostanie on ukryty, uczestnika zabawy powraca do klasy, a pozostałe dzieci podpowiadają szukającemu mówiąc „ciepło”, jeśli zbliża się do szukanego przedmiotu, a „zimno”, gdy się od niego oddala. Podobnie było na lekcji programowania. W Scratchu odległość od ukrytego duszka została wyrażona kolorami: jeśli gracz klikał myszką daleko od ukrytej niespodzianki, wówczas pisak zaznaczał kropki w kolorze niebieskim, trochę bliżej zielonym, a w pobliżu celu żółte i pomarańczowe. Im kolory stawiały się bardziej nasycone, aż do czerwonego, oznaczało to, że gracz klika myszką w pobliżu ukrytego skarbu.

 

– Warto jednak pamiętać, że nie chodzi tu jedynie o dobrą zabawę. Kształcąc młodych warszawiaków i rozbudzając w nic apetyt na zdobywanie wiedzy o programowaniu pokazujemy im jak technologia może zmienić świat i jak wpływa na nasze otoczenie – mówi Tadeusz Osowski, dyrektor Biura Cyfryzacji Miasta, które odpowiada za warszawską część akcji.

 

Jedną z warszawskich podstawówek, które włączyły się do akcji była Szkoła Podstawowa nr 75 im. M. Konopnickiej przy ul. Niecałej 14. Placówka ta od lat aktywnie wspiera edukację cyfrową młodzieży.

 

Dzięki wsparciu projektów edukacyjnych, jakie stwarza nam m.st. Warszawa, w naszej szkole od 2016 r. prowadzimy program Erasmus+ E-M@TI-ON, którego jednym z głównych celów jest poprawa efektywności nauki matematyki poprzez zastosowanie technologii informatycznej, m.in. programowanie w Scratch czy programowanie robotów Lego Wedo i Lego Mindstrom – mówi Dorota Pykiel, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 75 i dodaje – Współpracujemy m.in. ze szkołami w Grecji, Hiszpanii, Niemczech, Portugalii i ze Szwecji. Dostaliśmy także honorowy certyfikat  z okazji Tygodnia Kodowania. Warto przy tym pamiętać, że przez zabawę dziecko uczy się szybciej i efektywniej, a przy tym może rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania.

 

Organizatorem akcji była Fundacja ArchitectsPL, a współorganizatorami akcji były: Fundacja Szkolna oraz miasta: Gdańsk, Lublin, Płock, Poznań, Siemiatycze, Warszawa a także Gmina Rozogi. Akcja wspierana była przez instytucje publiczne: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Szerokie Porozumienie na Rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych w Polsce oraz Fundację Orange. Patronem medialnym akcji był ISB News.

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda