Przasnyska w nowej odsłonie
Mieszkańcy ul. Przasnyskiej doczekali się modernizacji arterii. 16 listopada Zarząd Dzielnicy Żoliborz podpisał umowę na opracowanie projektu i wykonanie przebudowy ul. Przasnyskiej włącznie z budową ronda na skrzyżowaniu z ul. Rydygiera.
Prace na ul. Przasnyskiej mają potrwać dziewiętnaście miesięcy. – Stan ul. Przasnyskiej wołał o pomstę do nieba, więc to dobra wiadomość dla mieszkańców, że w końcu doczekają się jej remontu. Sukcesywnie realizujemy ważne dla Żoliborza Południowego inwestycje, dzięki którym Nowy Żoliborz staje się uporządkowanym i dogodnym do życia obszarem naszej dzielnicy. Zwracam przy tym uwagę, że ostateczny kształt projekt przebudowy ul. Przasnyskiej wyniknie z dialogu z mieszkańcami. Radni nalegają na konsultowanie takich przedsięwziąć z lokalną społecznością. Można być pewnym, że przyjęte rozwiązania przyczynią się do uprządkowania i uspokojenia ruchu, adekwatnie do osiedlowego charakteru otoczenia – mówi Piotr Wertenstein-Żuławski, przewodniczący Rady Dzielnicy Żoliborz.
Inwestycja ma być prowadzona na ok. sześciuset metrowym odcinku ul. Przasnyskiej pomiędzy ul. Duchnicką a ul. Krasińskiego. Wyremontowana ma zostać również ul. Duchnicka przy skrzyżowaniu z ul. Przasnyską. – Zmieniamy jakość życia naszych mieszkańców i realizowanymi inwestycjami dążymy do poprawienia komfortu poruszania się w przestrzeni publicznej. Odpowiadając na potrzeby Żoliborzan, wykonawca prac otrzymał od nas szereg sugestii, ale zawsze najważniejszą jest uniknięcie wymiany drzew i nacisk na dodatkowe nasadzenia. Chcę podkreślić, że zakładamy i oczekujemy od wykonawcy, że zaproponowany przez niego projekt przebudowy ulicy nie będzie powodował wycinki drzew – dodaje Paweł Michalec, burmistrz Żoliborza.
Zmiany dotyczyły będą również drogi rowerowej. Wykonawca ma uwzględnić wybudowanie nowej ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Duchnickiej do ul. Rydygiera, a istniejącą już na odcinku od ul. Rydygiera do ul. Krasińskiego przebudować oraz dostosować do warszawskich standardów. Dodatkowo mają pojawić się nowe chodniki po obu stronach ulicy.
W projekcie muszą uwzględnione zostać również nowe przejścia dla pieszych, oświetlenie newralgicznych miejsc, rond. – Budowana infrastruktura dostosowana ma być do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchu i wzroku oraz zapewnioną odpowiednią liczbą miejsc postojowych. Wykonawca ma także zaproponować miejsce dla ok 15 nowych ławek i 7 stojaków na rowery. Natomiast dla osób korzystających z komunikacji miejskiej, za skrzyżowaniem z ulicą Rydygiera w stronę ulicy Krasińskiego, wybudowany ma być przystanek autobusowy. Pozadrogowe roboty budowlane obejmą ok 3650 m2 chodnika, 1670 m2 ścieżki rowerowej oraz 560 m2 miejsc postojowych. Na zieleń i zieleńce ma być przeznaczone co najmniej 5400 m2 powierzchni – przekonują żoliborscy urzędnicy.
Wykonawca będzie miał jeszcze jedno utrudnienie. W pasie drogowym modernizowanej arterii znajduje się pomnik przyrody – wiąz szypułkowy. Będzie on zobowiązany do jego starannej ochrony, aby nie został uszkodzony w trakcie prac remontowych. W projekcie ma znaleźć się także uzupełnienie szpaleru drzew, jak również nowe nasadzenia krzewów wzdłuż ulicy.
Marcin Kalicki