Warszawa Gdańska czasowym Centralnym
Za niecałe dwa lata PKP Polskie Linie Kolejowe wystartują z przebudową linii średnicowej. W czasie tej inwestycji pociągi dalekobieżne będą obsługiwane przez dworzec Warszawa-Gdańska, który zostanie rozbudowany pod kątem obsługi dodatkowych pasażerów.
Po przejęciu przez Dworzec Gdański funkcji Dworca Centralnego, jedno wyjście na perony nie wystarczy do obsługi wzmożonej liczby podróżnych.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach inwestycji na stacji Warszawa Gdańska planują poprawić komfort podróżnych poprzez budowę nowego tunelu wyposażonego w windy prowadzące na perony, który będzie zlokalizowany od strony zachodniej bliżej ul. Kłopot - mówi Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. - Zaplanowano także budowę dwóch kładek dla pieszych. Jedna połączy perony z wiaduktem drogowym Generała Andersa. Wyposażona będzie w windy i usprawni dojście pieszym na dwie strony miasta. Druga powstanie przy rondzie przy ulicy Kłopot. Nowy obiekt – kładka, ma być zadaszony i wyposażony w windy dla osób o ograniczonej mobilności. Zamontowane zostaną również schody ruchome, łączące obecnie przejście podziemne z peronami. Inwestycja jest na etapie przygotowania postępowania przetargowego. Zakończenie prac na stacji planujemy w drugim kwartale 2020 roku.
Dworzec Warszawa-Gdańska, znajdujący się przy ul. Słomińskiego 6 w Warszawie, został zbudowany w latach 1878-1880. Do początku XX w. nosił nazwę Dworzec Nadwiślański, którą zmieniono później na Dworzec Kowleski, a obecną nazwę otrzymał w trakcie I wojny światowej. Przez długi czas pełnił rolę głównego dworca w Warszawie, obsługując ruch dalekobieżny i połączenia zagraniczne m.in. z Moskwą, Leningradem, Berlinem, Paryżem, Pragą czy Wiedniem.
W czasie II wojny światowej to właśnie z terenu stacji towarowej, znajdującej się przy tzw. Uumschlagplatzu, Niemcy wywozili Żydów do obozu zagłady w Treblince. Podczas powstania warszawskiego wokół dworca oddziały Obwodu Żywiciel poniosły klęskę w walce z okupantem, usiłując przebić się w rejon Starego Miasta. Wraz oddaniem do użytku dworca Warszawa-Centralna w 1975 r., Dworzec Gdański zaczął pełnić funkcję podmiejskiego dworca, obsługując linię do Nasielska, Legionowa i Tłuszcza. Stopniowo likwidowano większość bocznic i torów dostawczych.
Obecnie większość terenów wokół dworca jest systematycznie zabudowywanych. Na terenach pokolejowych powstało wielkie centrum handlowe Arkadia.
Anna Przerwa / Fot. Materiały prasowe PKP PLK