Warszawscy uczniowie dla Krasnogoriwki
Młodzież ze stołecznych szkół przyłącza się do pomocy organizowanej na rzecz ich rówieśników z ukraińskiego miasta położonego w strefie konfliktu. Jest to zbiórka funduszy, dzięki którym poprawią się warunki nauki w jedynej szkole w Krasnogoriwce.
„Warszawscy uczniowie dla Krasnogoriwki” to akcja prowadzona przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej, wspierana przez Miasto Stołeczne Warszawę. Celem akcji jest zorganizowanie w szkołach od 9 do 20 kwietnia kwesty przeznaczonej na pomoc uczniom szkoły w Krasnogoriwce.
- Podobnie, jak pomagaliśmy gruzińskim szkołom, tak tą inicjatywą kontynuujemy edukacyjne programy pomocowe Warszawy dla uczniów w krajach dotkniętych wojną na całym świecie – mówi Włodzimierz Paszyński, wiceprezydent stolicy – Zachęcam wszystkie warszawskie szkoły do przyłączenia się do akcji. - Dzieci na wschodzie Ukrainy cierpią. Każda pomoc dla nich bardzo dużo znaczy – podkreśla Andrij Deszczycia, ambasador Ukrainy.
Jako pierwsza do akcji „Warszawscy uczniowie dla Krasnogoriwki” włączyła się młodzież z wolskiej szkoły podstawowej nr 221. – U nas w każdej klasie są uczniowie z innych krajów. Są naszymi kolegami. Cieszymy się z tego, że poznajemy dzięki nim inne kultury, zwyczaje. W szkole możemy spokojnie zdobywać wiedzę. Chcemy, żeby dzieci z Krasnogorivki też mogły w normalnych warunkach to robić – mówią Lilka i Bartosz z szóstej klasy.
Krasnogoriwka to niewielkie miasto położone w strefie wojny toczącej się na wschodzie Ukrainy, 20 km od okupowanego przez separatystów Doniecka. Przed wojną w mieście działało 5 publicznych szkół. Obecnie uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy wszystkich tych placówek zostali przeniesieni do jednego budynku – szkoły nr 5. W tej szkole, na dwie zmiany, uczy się ponad 400 uczniów w wieku 6-17 lat. Ich rodzice z różnych względów nie zdecydowali się na opuszczenie miasta.
Wojna w Krasnogoriwce oznacza codzienne zagrożenie ostrzałem. Uczniowie często chronią się w piwnicach budynku szkoły. Warunki są skrajnie trudne. Budynek jest uszkodzony, brakuje wody, kanalizacji i ogrzewania. Sytuację, w niewielkim stopniu, ratują elektryczne grzejniki i woda w cysternach.
Uczniów z Krasonogoriwki zapytano o ich marzenia. Ich odpowiedzi, niezależnie od wieku, były podobne: marzę o tym, żeby zaczął się pokój i żeby uczyć się w mojej szkole, chcę pokoju i żebyśmy wrócili do naszej szkoły, żeby kule nie latały, chcę pokoju i żeby ludzie żyli spokojnie, jak przedtem.
Warszawscy uczniowie pomogą natomiast bezpośrednio ukraińskim rówieśnikom, którzy niemal codziennie część lekcji odbywają w zimnych, nieogrzewanych pomieszczeniach i piwnicach. Zebrane fundusze zostaną przeznaczone na zakup najpotrzebniejszych rzeczy dla uczniów: ciepłych śpiworów, kocy termicznych, apteczek, latarek, termosów, materacy oraz pomocy dydaktycznych. Przekazane przez warszawskich uczniów pieniądze w całości przeznaczone będą na pomoc ich rówieśnikom – uczniom z Krasonogriwki. Aby pomoc była jak najbardziej skuteczna, potrzebne rzeczy zakupione zostaną na Ukrainie i przekazane bezpośrednio potrzebującym.
Pieniądze zbierane są do puszek w szkołach, można również dokonać wpłaty na konto Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej.
Uczniowie wolskiej szkoły włączają się w akcję
W Szkole Podstawowej nr 221 z Oddziałami Integracyjnymi od 7 lat funkcjonują Międzyprzedszkolny i Międzyszkolne Zespoły Nauczania Mniejszości Ukraińskiej – a uczniowie z Ukrainy, których w tym roku szkolnym jest blisko 80, uczestniczą w zajęciach z języka ukraińskiego, historii i geografii Ukrainy. Szkoła podejmuje również szereg działań na rzecz integracji kulturowej i wsparcia dzieci cudzoziemskich. Celem prowadzonych zajęć jest opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym kontynuację nauki. Nauczyciele stale wzmacniają swoje kompetencje w zakresie pracy z dziećmi nieznającymi języka polskiego.
Uczniowie cudzoziemscy uczą się we wszystkich polskich szkołach, gdzie uzyskują wsparcie w nauce języka polskiego oraz innych przedmiotów. - Nasze szkoły to przyjazne dla nich miejsca. Świadczy o tym duża liczba działań ukierunkowanych na wielokulturowość, różnorodność, tolerancję (festiwale, dni wielokulturowości, festyny rodzinne), a przede wszystkim na wzajemną pomoc. Ze wsparciem nauczycieli i rodziców organizują kiermasze własnoręcznie wykonanych prac, zbiórkę artykułów żywnościowych, odzieży, przyborów szkolnych, zabawek. Fundusze i artykuły, które uda się zgromadzić trafiają do potrzebujących nie tylko w Polsce – podkreśla Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli. Dobrym przykładem jest Szkoła Podstawowa nr 25 im. Komisji Edukacji Narodowej, która od lat promuje działania zgodnie z ideą i w duchu wolontariatu. Z kolei uczniowie Szkoły Podstawowej nr 225 im. Józefa Gardeckiego działają m.in. na rzecz dzieci uchodźców z Czeczenii i dzieci rodzin migrantów z różnych krajów.
Działania solidarnościowe
Warszawa i jej mieszkańcy nie pozostali obojętni na międzynarodowy apel o pomoc i włączyli się aktywnie w finansowe wsparcie dla Aleppo, gdzie tysiące ludzi pozostaje bez dachu nad głową. Mieszkańcy stolicy wsparli zbiórkę pieniędzy do puszek podczas spektakli, koncertów charytatywnych czy wydarzeń sportowych organizowanych przez stołeczne instytucje kultury. Również instytucje wyraziły solidarność z ofiarami wojny domowej w Syrii. Udało się zebrać blisko milion złotych. Pieniądze zostały przekazane na rzecz szkół znajdujących się na pograniczu syryjsko-libańskim, do których uczęszczają uchodźcy z Syrii.
Dzieci uchodźców i imigrantów w naszych szkołach
W warszawskich przedszkolach i szkołach (publicznych i niepublicznych) jest coraz więcej dzieci cudzoziemskich. Teraz jest to 7,5 tys. przedszkolaków i uczniów, w tym w miejskich placówkach – 3,5 tys. Cztery lata temu (2014 r.) było ok. 2,5 tys. dzieci i młodzieży. Najwięcej mamy uczniów z Ukrainy – blisko 1,4 tys. W Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń działa punkt kontaktowy i zespół ds. nauczania dzieci cudzoziemskich i reemigrantów.
Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej
- Fundacja PCPM przeprowadziła na Ukrainie remonty szkół w obwodzie ługańskim oraz zorganizowała kolonie dla dzieci w Romaszce. W ramach projektu (współfinansowanego przez Fundację Solidarności Międzynarodowej) wymieniono okna i drzwi w 10 najbardziej zniszczonych placówkach z terenów wiejskich, a 20 ośrodków edukacyjnych zaopatrzono w niezbędne meble, sprzęt komputerowy i przybory szkolne – mówi dr Wojciech Wilk, prezes Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej. Ponadto, Fundacja niesie pomoc humanitarną i rozwojową na całym świecie - wspiera uchodźców syryjskich przebywających w Libanie, ośrodki zdrowia w Ugandzie i Centrum dożywiania w Sudanie Południowym oraz realizuje programy rozwojowe w Kenii, Palestynie i Gruzji.
Źródło: m.st. Warszawa