mobile
REKLAMA

[Wywiad] Kobieta przedsiębiorcza to wizjonerka

19 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet. Jego celem jest wzmocnienie pozycji aktywnych kobiet. - Kobiety w biznesie są liderkami, które wprowadzają w życie swoje pomysły oraz podejmują strategiczne decyzje, które kształtują nie tylko ich własne firmy ale także bardzo często mają pozytywny wpływ na społeczność wokół nich – podkreśla w rozmowie z nami Anna Auksel – Sekutowicz, radna m.st. Warszawy, aktywistka na rzecz wspierania przedsiębiorczości kobiet

 

Natalia Karcz - Kaczkowska
[Wywiad] Kobieta przedsiębiorcza to wizjonerka

Kobieta przedsiębiorcza, czyli jaka?

Kobieta przedsiębiorcza to wizjonerka, która każdego dnia tworzy przestrzeń, aby móc spełniać swoje pomysły w rzeczywistości. To osoba, która dostrzega nadążające się możliwości biznesowe, jest kreatywna, zdeterminowana i otwarta na nowe wyzwania. Potrafi także realnie oceniać ryzyko i się do niego odpowiednio przygotować. Kobiety w biznesie są liderkami, które wprowadzają w życie swoje pomysły oraz podejmują strategiczne decyzje, które kształtują nie tylko ich własne firmy ale także bardzo często mają pozytywny wpływ na społeczność wokół nich.

Świat przedsiębiorczości otworzył już swoje drzwi szeroko na kobiety?

Kobiety same sobie otworzyły te drzwi. Od 2011 roku poziom przedsiębiorczości wśród kobiet rośnie. Polki są w czołówce Unii Europejskiej, jeśli chodzi o zajmowanie kierowniczych stanowisk oraz zakładanie własnych biznesów. Według raportu EFL „Kobiety w MŚP. Pod lupą” z 2024 roku, aż 8% kobiet w Polsce prowadzi własną działalność gospodarczą. Należy zauważyć, że więcej przedsiębiorczyń, bo około 10%, jest tylko w Grecji, a średnia dla UE to 6%.

Należy dostrzec także rolę organizacji, różnorodność inicjatyw oraz programów, które promują przedsiębiorczość wśród kobiet oraz intensywnie je wspierają i pomagają w zakładaniu, jak również prowadzeniu firm. W 2023 r. utworzyliśmy w Warszawie Branżową Komisję Dialogu Społecznego ds. Przedsiębiorczości. W jej skład wchodzi wiele fundacji i stowarzyszeń wspierających na codzień kobiecy biznes. Mamy też programy miejskie otwierające przestrzeń oraz możliwości dla przedsiębiorczyń. 

Czy kobiety w świecie, który do niedawna jeszcze był uznawany za zdominowany przez mężczyzn są dziś doceniane?

To dosyć trudne pytanie. Bo tak naprawdę, kiedy spojrzymy kilka dekad wstecz, wszystkie ważniejsze funkcje zarówno w biznesie jak i w polityce, zajmowali mężczyźni. I chyba trudno jeszcze dziś niektórym osobom pogodzić się z faktem, że kobieta może być szefową, świetną kobietą biznesu czy polityczką. Ale w przestrzeni publicznej coraz częściej pokazuje się kobiety sukcesu, kobiety które z powodzeniem prowadzą swoje firmy i to na pewno ma realny wpływ na samo ich postrzeganie.

A przecież w tym wszystkim nie o to chodzi. Angela Merkel powiedziała „Nie postrzegam siebie jako kobiety w polityce, ale jako osobę w polityce.” I tak samo powinno być w biznesie. Nie ważne czy jestem kobietą czy mężczyzną. Ważne jest, że z powodzeniem prowadzę swój biznes. Nie powinniśmy doceniać za płeć, a za osiągnięcia. I to chyba się udaje. Kiedy patrzę na sukcesy kobiet, jestem z nich dumna. Ale cieszę się kiedy sukcesy odnoszą też mężczyźni. Bo tylko to gwarantuje nam, Polkom i Polakom, stabilny rozwój kraju, innowacyjność, możliwości zatrudnienia i oczywiście wpływy do budżetu.

Jak dziś wygląda świat biznesu?

Świat biznesu ewoluuje, a osoby prowadzące biznes muszą być gotowe na adaptację do tych zmian. To niezmiernie trudne i wymagające zadanie. Należy być elastycznym oraz gotowym na adaptację do nowych trendów, takich jak choćby zrównoważony rozwój, etyka w biznesie czy cyfryzacja. Ważne jest aby być na bierząco i stale podnosić swoje kompetencje. Na pewno pomocnym byłoby tutaj wprowadzenie na stałe do szkół przedmiotów związanych z przedsiębiorczością, które byłyby oparte na prawdziwych zdarzeniach, z którymi na codzień ma do czynienia biznes. Niestety przywołany przeze mnie wcześniej raport ujawnił, że tylko 11 proc. kobiet zakładających własną firmę miało wysoki poziom wiedzy biznesowej. Wśród mężczyzn ten odsetek był nieco wyższy i wyniósł 17 proc. A to oznacza, że rozpoczęcie i prowadzenie biznesu, nawet kiedy ma się na niego świetny pomysł, może być wyzwaniem. 

Najdziwniejszy Pani zdaniem stereotyp dotyczący kobiet w świecie biznesu?

Jednym z najdziwniejszych dla mnie stereotypów jest to, że kobiety nie są zdecydowane lub asertywne tak samo jak mężczyźni. Często przypisuje się im cechy związane z empatią i współpracą, co jest postrzegane jako słabość. A przecież w rzeczywistości te cechy mogą być jednym z najistotniejszych i najważniejszych narzędzi w zarządzaniu oraz budowaniu relacji biznesowych.

Co powiedziałaby Pani kobietom, które chciałby, ale się boją wejść w ten świat?

Powiedziałabym, że strach nie może powstrzymywać nas przed osiąganiem celów. Nigdy nie ma idealnego momentu na rozpoczęcie działalności. Jest tylko tu i teraz. Jeżeli chcemy działać to działajmy. Liczy się odwaga i determinacja. Zachęciłabym także do zapoznania się z ofertą wsparcia dla nowych przedsiębiorczyń, która jest tak naprawdę na wyciągnięcie ręki w wielu miastach. Warto jest także zawsze szukać wsparcia wśród innych kobiet przedsiębiorczyń, które mogą wspomóc swoim doświadczeniem oraz udzielić cennych rad. Nasz biznesowy sukces to przecież tylko nasze marzenia i włożona w ich spełnienie praca.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Natalia Karcz - Kaczkowska

 

fot. archiwum prywatne Anna Auksel - Sekutowicz

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda