Zarząd Transportu Miejskiego podsumował tegoroczne inwestycje
Koniec roku to czas podsumowań. Zrobił je również Zarząd Transportu Miejskiego. Jakie inwestycje transportowe wydarzyły się w stolicy w ciągu ostatnich 12 miesięcy?
Już dziś niemal 60 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i – co nas bardzo cieszy – aż 94 proc. ocenia dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy – powtarza Rafał Trzaskowski. – Transport publiczny to również czystsze powietrze – tramwaje, metro i pociągi miejskie nie generują zanieczyszczeń, a coraz większa część stołecznej floty autobusowej jest napędzana ekologiczną energią. Podróżując komunikacją miejską oszczędzamy też pieniądze – bilety w Warszawie należą z najtańszych w Polsce – oraz czas, ponieważ nie stoimy w korkach – dodaje prezydent stolicy.
Jednocześnie Warszawa cały czas zmienia swoją flotę autobusową na ekologiczną, a stare tramwaje i pociągi metra zastępowane są nowoczesnymi i wygodnymi składami. Dlatego mieszkanki i mieszkanki stolicy coraz chętniej korzystają z Warszawskiego Transportu Publicznego. Przypomnijmy – w badaniu jakości komunikacji miejskiej przeprowadzonym przez firmę konsultingową Oliver Wyman i Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley w grudniu 2022 roku Warszawa znalazła się na 19. miejscu na świecie. Z kolei w rankingu firmy Bounce z 2024 roku, w którym mieszkańcy europejskich stolic oceniali systemy metra w swoich państwach, warszawska kolej podziemna zajęła wysokie 5. miejsce (na 19 badanych miast) – za Oslo, Sofią, Atenami i Madrytem, a przed Londynem, Paryżem czy Berlinem.
Co więcej – aż 96 proc. udzielających odpowiedzi w ostatnim Barometrze Warszawskim (listopad 2024) uznaje funkcjonowanie komunikacji miejskiej, obok bezpieczeństwa, czystości i porządku i bezpieczeństwa na drogach, za najważniejszy obszar życia w mieście, a 89 proc. respondentów uważa, że jest on dobrze zarządzany (30 proc. bardzo dobrze i raczej dobrze 59 proc.).
Metrem szybciej i bliżej
W latach 2019-2023 powstało 11 nowych stacji. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższych latach przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. A według masterplanu komunikacyjnego dla Warszawy do 2050 roku powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.
W decydujący etap wchodzi budowa bemowskiego odcinka linii M2. Trwa drążenie tuneli na trasie trzech ostatnich stacji (Lazurowa, Chrzanów i Karolin) oraz stacji techniczno-postojowej Karolin, gdzie trwają również intensywne prace przy infrastrukturze naziemnej. Pierwsze pociągi metra powinny kursować do i z Karolina już w 2026 roku. Po zakończeniu prac podróżni będą mogli korzystać w Warszawie z 42 stacji, a długość metra w stolicy wynosić będzie prawie 44 km.
Jednocześnie trwają prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra – od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie – o długości ponad 8 km – znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą nią kilka lat później.
Powstaje również koncepcja przebiegu linii M4. Będzie mieć długość aż 26 km z 23 stacjami na trasie i połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów.
Tramwaj dojechał do Wilanowa
We wtorek, 28 października, we wczesnych godzinach porannych, do Miasteczka Wilanów dojechał pierwszy tramwaj z pasażerami. To najdłuższy, od kilku dekad, nowy odcinek warszawskiej sieci tramwajowej – liczy on aż 6,5 km. Trasa łącząca Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą cieszy się ogromną popularnością wśród podróżnych – do tej pory, czyli w ciągu zaledwie dwóch miesięcy od otwarcia, z kursujących do i z Wilanowa linii 14 i 16 skorzystało już 3,5 mln pasażerów! A są dni, w których tramwaje wspomnianych linii wożą po 80 tys. osób.
– Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu – pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd – jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opowiadają, my je realizujemy – mówił podczas otwarcia trasy Rafał Trzaskowski.
Wcześniej, bo w maju, uruchomione zostało – po ponad 50-letniej przerwie – torowisko na ul. Gagarina (jako odnoga trasy do Wilanowa). Już w marcu natomiast prezydent wziął udział w otwarciu nowej trasy tramwajowej na Kasprzaka. Liczy ona 3,5 km torów oraz 3 pary wygodnych przystanków. Niemal równocześnie tramwaje wróciły na Wolską – po kompleksowych pracach modernizacyjnych tego odcinka.
Łącznie w 2024 r. warszawska sieć tramwajowa powiększyła się o ponad 10 km nowych tras tramwajowych (Kasprzaka + Gagarina + Wilanów). Po ich oddaniu na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).
Ale na tym nie koniec prac nad rozwojem sieci tramwajowej w stolicy – trwa budowa tramwaju na ul. Rakowieckiej oraz wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim. Te inwestycje będą ukończone do 2026. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Zieloną Białołękę, Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej.
Trwa również rozruch największej i najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce na Annopolu. Ekologiczny obiekt, który docelowo pomieści 152 tramwaje, jest ważnym elementem rozwoju warszawskiej sieci komunikacji szynowej. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych.
Wygodny wspólny bilet
Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej mogą korzystać z jednego biletu w Warszawskim Transporcie Publicznym i w pociągach Kolei Mazowieckich – dzięki umowie na Wspólny Bilet KM-ZTM. Pasażerowie mający bilety ZTM dobowe lub dłuższe (czyli bilety 3-dniowe, weekendowe, 30 lub 90 dniowe), bilet seniora czy bilety dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci lub uprawnienia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w Warszawie, mogą jeździć pociągami Kolei Mazowieckich w określonej strefie bez konieczności kupowania dodatkowego biletu na pociąg.
Strefa obowiązywania wspólnego biletu sięga kilkunastu kilometrów poza Warszawę. To oznacza nie tylko wygodę w codziennych podróżach, ale także wymierne korzyści finansowe – rocznie można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.
W stolicy pociągi KM są znakomitym rozszerzeniem sieci WTP – zarówno w centrum Warszawy jak i na jej obrzeżach – jeżdżą w Wawrze, Białołęce, Ursynowie, Ursusie i Włochach. Zielono-białe składy mazowieckiego przewoźnika zatrzymują się w samym sercu Warszawy – na stacji Warszawa Śródmieście – oraz w pobliżu stacji obydwu linii metra: Centrum, Dworzec Gdański, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński, Młynów, Dworzec Gdański. Połączenia KM uzupełniają się z warszawską Szybką Koleją Miejską.
Właśnie na świadczenie usług komunikacyjnych na terenie stolicy i metropolii przez kolejne 15 lat (2025-2039) podpisana została w grudniu umowa między miastem a SKM.
– To działanie przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców metropolii warszawskiej, bo dzięki tej umowie mieszkańcy Pruszkowa i okolicznych miejscowości mogą korzystać – razem z warszawiakami – z całego systemu transportowego stolicy, zarówno z SKM, jak też innych środków komunikacji. Właśnie takie rozwiązania będziemy rozwijać. Zagadnienia transportowe traktujemy jako jedne z najważniejszych jeżeli chodzi o rozwój Polski i wyrównywanie szans społecznych i komunikacyjnych mieszkańców naszego kraju – mówił podczas konferencji prasowej w Pruszkowie prezydent Warszawy.
Stale odświeżany jest też tabor podmiejskiej kolei – SKM ma dziś 47 pociągów, z czego 21 składów to najnowsze Impulsy z 2022 r.
Kolejne autobusy elektryczne
Sukcesywnie „odświeżany” jest również tabor autobusowy. W listopadzie Miejskie Zakłady Autobusowe otrzymały dofinansowanie na zakup 80 „elektryków”. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie inwestycji w wysokości ponad 236 milionów złotych. Pozwoli to na dofinansowanie zakupu 50 dużych przegubowców oraz 30 pojazdów o długości 12 metrów. Wszystkie autobusy będą napędzane czystą energią.
Obecnie we flocie MZA jest 1375 autobusów, w tym: 160 elektrycznych, 335 gazowych i 4 hybrydowe.
Zielone tory i wiaty
Warszawski Transport Publiczny lubi zieleń. Już ponad 47 km torów tramwajowych w stolicy jest pokryte roślinnością – wszystkie nowo budowane trasy w stolicy od razu są projektowane z zielonymi torowiskami. Pokryte przede wszystkim rozchodnikiem tory znajdą się też na kolejnych trasach, których budowa jest zaplanowana na 2025 rok.
Rozchodnik coraz mocniej wrasta w krajobraz Warszawy. Po raz pierwszy na dachu wiaty autobusowej został wyłożony testowo w sierpniu 2020 roku – był to żoliborski przystanek Ks. Popiełuszki 02. Mieszkańcom stolicy zielone dachy przystanków bardzo się podobają i co roku do budżetu obywatelskiego zgłaszają kolejne projekty, które potem uzyskują akceptację w głosowaniu. Tylko w tym roku zamontowano – w ramach budżetu obywatelskiego – aż 81 zielonych dachów na istniejących oraz 9 na nowych wiatach przystankowych.