mobile
REKLAMA

Amerykańskie Filmy Reklamowe na Euroshorts 2017

Kinoteka gościła pierwszą projekcję odbywającą się w stolicy w ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych EUROSHORTS 2017 Młodzi Filmowcy. Premierowym wydarzeniem był pokaz Amerykańskich Filmów Reklamowych włączonych do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA).

Adam Kutryba
Amerykańskie Filmy Reklamowe na Euroshorts 2017

Kolejna edycja EUROSHORTS po seansach w Gdańsku, Zielonej Górze i Katowicach powróciła do swojej kolebki. To właśnie w Warszawie, a dokładniej w Zachęcie w 1992 roku, odbyły się pierwsze pokazy konkursowe, które tradycyjnie wieńczone są trasą po kilkunastu polskich miastach z filmowymi taśmami. Od tej pory festiwal przebył długą drogę, także dosłownie, bowiem przez ponad 20 lat swego istnienia doczekał się projekcji w ponad 50 miejscowościach.

Piątkowy pokaz w Pałacu Kultury i Nauki łączył w sobie parę elementów. Najpierw widzowie mieli okazje zapoznać się z twórczością debiutantów. Po pierwsze, wyświetlono obrazy biorące udział w 3. edycji Filmujemy Warszawę, czyli konkursu 2-minutowych filmów o ulicach stolicy i nagrodzono ich realizatorów. Wśród wyróżnionych młodych filmowców znaleźli się Maksym Androsenko, Maciej Sławuski, Artem Rachkelyuk oraz Karolina Górska. Następnie zaprezentowano cztery polskie filmy biorące udział w festiwalu EUROSHORTS 2017.

Po tym nadeszła pora na najważniejszą część wieczoru, czyli pokaz Amerykańskich Filmów Reklamowych. Podczas trwającej 80 minut projekcji na wielkim ekranie można było zobaczyć najlepsze reklamy 2017 roku według Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Reklamowych (AICP) w kategorii Sztuka i Technika. Nagrody AICP cieszą się w USA na tyle dużym poważaniem, że wyróżnione w corocznym konkursie filmy, włączane są do stałej kolekcji Działu Filmowego słynnego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Właśnie tam odbywa się pierwsza projekcja zbioru najlepszych reklam, która potem „podróżuje” po innych muzeach i instytucjach kulturalnych mających siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Następnie głównie za sprawą dyrektora EUROSHORTS Przemka Młyńczyka, taśma trafia również do Polski.

Fani amerykańskiej popkultury mogli być bardzo usatysfakcjonowani seansem. Projekcję otworzyła reklama stworzona przez Spike’a Jonze’a, zdobywcy Oscara za scenariusz do filmu „Ona”. Jego krótki metraż nawiązywał koncepcją do teledysku brytyjskiego DJ’a Fatboy Slima – „Weapon of Choice”, dodając do niego treści feministyczne i perfekcyjną reżyserię. Główną rolę w reklamie zagrała Margaret Qualley, córka Andie MacDowell.

https://www.youtube.com/watch?v=ABz2m0olmPg

Do jednej z ciekawszych produkcji należał film, w którym Michael K. Williams, niezapomniany Omar z serialu The Wire, w dialogu prowadzonym ze swoimi alter ego, rozmyśla nad kwestią stereotypizacji i szufladkowania oraz polemizuje z samym sobą, próbując odpowiedzieć na pytanie, czy każdy może decydować o tym jak widzi go społeczeństwo.

https://www.youtube.com/watch?v=STkh15nZ1uA

W innej reklamie John Malkovich zachęca widzów do postawienia następnego kroku („Make Your Next Move”). Amerykanin mimo statusu hollywoodzkiej gwiazdy decyduje się spróbować tego, czego zawsze pragnął, czyli projektowania ubrań. W tej nagrodzonej za zdjęcia produkcji oprócz fenomenalnych zdjęć znaleźć można również delikatne, zabawne odniesienia do filmu „Być jak John Malkovich”, w którym pod wpływem pewnych wydarzeń Malkovich odwraca się od aktorstwa i poświęca byciu lalkarzem.

https://www.youtube.com/watch?v=LgQB9cIa0DE

Oprócz tych trzech filmów zaprezentowano reklamy wysokobudżetowe, m.in. z takimi sławami jak Michael Phelps i Kobe Bryant, lecz nie stroniono również od pokazania skromniejszych produkcji studenckich, kampanii społecznych oraz charytatywnych. Pokaz Amerykańskich Filmów Reklamowych po raz kolejny udowodnił jak wiele treści, emocji i perfekcji w realizacji dzieła filmowego może skrywać w sobie tak krótki metraż.

Widzowie, którzy chcieliby zapoznać się z filmami krótkometrażowymi mają jeszcze ku temu okazję. EUROSHORTS 2017 będzie w Warszawie do końca tygodnia. Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu jest bezpłatny.

Adam Kutryba

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda