Pierwszy tramwaj z pasażerami dojechał do Wilanowa
Dziś w godzinach porannych do Miasteczka Wilanów dojechał pierwszy tramwaj z pasażerami. Nowa trasa połączyła Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą
Nowy odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – od skrzyżowania ze Spacerową do Miasteczka Wilanów – liczy 6,5 km. Po drodze tramwaj zatrzymuje się na 12 nowych przystankach.To jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w kraju.
– Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu – pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd – jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opow iadają, my je realizujemy – mówił dziś Rafał Trzaskowski.
W pół godziny do centrum
Z Wilanowa wyruszają dwie linie tramwajowe: 14 – prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Radosława i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 – co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).
Docelowe czasy przejazdu zostaną wprowadzone po zakończeniu wszystkich prac w pasie drogowym. Dziś tramwaje poruszają się obok budowy. Na trasie do Wilanowa wciąż obowiązują czasowe organizacje ruchu, z tymczasowymi przejściami czy przejazdami przez torowisko. Po zakończeniu prac zostaną wprowadzone na skrzyżowaniach priorytety dla tramwajów, co znacząco skróci czas przejazdu.
– Ta inwestycja była niebywale skomplikowana – to nie tylko kilometry torów i sieci trakcyjnej, ale też gigantyczna przebudowa w środku miasta związana z budową ulic, chodników, ścieżek rowerowych. Zaangażowało się w nią setki niezwykle kompetentnych ludzi i dziś chciałbym im wszystkich bardzo podziękować – to oni najlepiej wiedzą, ile zarwanych nocy, ile stresu, ile serca trzeba oddać, żeby dziś świętować sukces – mówił Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Kiedy na Stegny?
Poszczególne elementy trasy tramwajowej do Wilanowa oddawane są etapowo. We wrześniu 2023 r. tramwaje wróciły na Puławską, gdzie – na skrzyżowaniu z Goworka – powstały nowe rozjazdy. W maju 2024 r. tramwaje pojechały ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina do krańca Sielce. Teraz przyszła pora na najdłuższy odcinek – do Miasteczka Wilanów. W połowie 2025 r. tramwaje dojadą ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. Zakończenie zasadniczych robót drogowych w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej nastąpi w III/IV kwartale 2025 r.