Jak się żyje na Ochocie?
Jak się żyje na Ochocie. Co podoba się mieszkańcom, a co nie? Odpowiedzi na te pytania są różne, ale dla zarządzających dzielnicą mają fundamentalne znaczenie. I w związku z tym przeprowadzono badanie w tym zakresie na reprezentatywnej próbie mieszkańców Ochoty. Zostało one przeprowadzone przez wyspecjalizowaną firmę. Wnioski – ogólnie nie jest źle!
Respondenci wysoko oceniają jakość życia w dzielnicy Ochota (93% odpowiedziało zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze). Spośród badanych obszarów doceniają poziom bezpieczeństwa i komunikację publiczną. Komunikacja miejska jest wskazywana jako największa zaleta dzielnicy. W dalszej kolejności wymieniano edukację i bezpieczeństwo, a także ofertę kulturalną.
Spośród podanych obszarów, komunikację najchętniej wskazywano jako atut dzielnicy. Doceniają ten aspekt szczególnie osoby, które najczęściej korzystają z tych usług, osoby wynajmujące mieszkanie (57% vs mieszkanie własnościowe – 45%), a także te, które nie są aktywnymi kierowcami (57% vs aktywni kierowcy – 36%). Edukację wskazywali częściej rodzice niepełnoletnich dzieci (35% vs osoby bez dzieci – 24%). Natomiast bezpieczeństwo częściej wybierali mężczyźni niż kobiety (32% vs 23%).
Reasumując, najsilniejszymi stronami życia na Ochocie są zdaniem respondentów: komunikacja, bezpieczeństwo, edukacja i kultura.
Natomiast obszarami do poprawy, zdaniem respondentów, są infrastruktura drogowa, czystość i ochrona środowiska. W zakresie ochrony środowiska widać także potrzebę lepszej komunikacji działań urzędu w tym zakresie, ponieważ relatywnie duży odsetek badanych nie umiał ich ocenić.
W obszarach wymagających poprawy rezultaty są bardziej równomiernie rozłożone. Ponad jedna czwarta badanych wskazała infrastrukturę drogową. Częściej były to osoby, które prowadzą auto więcej niż raz w tygodniu (34% vs okazjonalni kierowcy – 24%). Z kolei badani, którzy prowadzą rzadziej lub w ogóle wybierali raczej ochronę środowiska jako obszar do poprawy (23% vs aktywni kierowcy 11%). Na kwestie związane z czystością częściej zwracały uwagę osoby w wieku 55-64 lat niż te, poniżej 34 lat (29% vs 11%).
W przypadku oceny działań związanych z ruchem drogowym (zwężenie ul. Grójeckiej, zakres strefy płatnego parkowania), wyniki wskazują na rozbieżność opinii mieszkańców (niewielkie różnice miedzy zwolennikami i przeciwnikami), a więc jest tutaj dużo przestrzeni do debaty. I taką debatę należy przeprowadzić. Przedstawiając mieszkańcom argumenty za konkretnymi rozwiązaniami warto wziąć pod uwagę zróżnicowanie źródeł informacji o dzielnicy, z których korzystają mieszkańcy w różnym wieku. Pozwoli to lepiej dotrzeć do możliwie dużej grupy osób. To ważne spostrzeżenie.
Podsumowując, obszary, zdaniem mieszkańców, wymagające poprawy to infrastruktura drogowa, ochrona środowiska i utrzymanie czystości.
Z pewnością takie badania pomogą władzom dzielnicy w kompleksowym podejściu do rozwiazywania problemów. Otwierają też przestrzeń do dyskusji z mieszkańcami Ochoty o istotnych problemach i sposobach ich rozwiązywania.
Fot. UD Ochota