Kolejny drapacz chmur w Centrum - czy konstrukcja nie uszkodzi stacji metra Świętokrzyska?
W Centrum rusza właśnie budowa 21-piętrowego wieżowca Central Point. Budynek będzie zlokalizowany w rejonie stacji metra Świętokrzyska, u zbiegu dwóch linii metra. Z tego względu inwestycja wymagała wielu szczegółowych uzgodnień z Metrem Warszawskim.
– Tylko niektóre kondygnacje budynku będą częściowo opierać się na korpusie stacji Świętokrzyska. Pozostałe kondygnacje nad stacją metra będą przenosić swój ciężar na konstrukcję nośną budynku – zapewnia Anna Bartoń z biura prasowego Metra Warszawskiego.
W kwietniu 2018 r. Immobel Poland podpisał umowę z firmą Warbud na realizację I etapu prac budowlanych przy projekcie Central Point. Wieżowiec stanie po zachodnio-północnej stronie skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej i ul. Marszałkowskiej, nad stacją metra Świętokrzyska, u zbiegu dwóch linii metra. Nowy biurowiec będzie liczył 21 pięter, z czego cztery kondygnacje będą znajdować się pod ziemią. Ich budowa właśnie ma potrwać do końca sierpnia 2018 r. Potem inwestor wybierze generalnego wykonawcę całego obiektu. Budynek ma zostać oddany do użytku przed końcem II kwartału 2020 r.
Ze względu na lokalizację wieżowca w tak newralgicznym miejscu, jakim jest metro, projekt budowy był szczegółowo konsultowany z Metrem Warszawskim. Konsultanci techniczni Metra Warszawskiego zapewniają, że biurowiec nie stanowi zagrożenia dla konstrukcji podziemnej kolejki. Nie będzie on bowiem powiązany konstrukcyjnie ze stacją metra A14 Świętokrzyska I linii metra, w przeciwieństwie do powstającego po drugiej stronie ulicy biurowca w miejscu Domu Towarowego „Sezam”.
– Z ekspertyz technicznych wynika, że budowa nie spowoduje przemieszczenia stacji metra. Ponadto na styku konstrukcji budynku i stacji metra projektant budynku zaprojektował elementy wibroizolacyjne – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. – Winda i wejście pozostają ogólnodostępne. Ich lokalizacje nie ulegną zmianie – dodaje. Budowa wieżowca nie powoduje zmian w kursowaniu pociągów metra.
Anna Przerwa/Foto: Wizualizacje Immobel Poland