Niemal połowa torowiska metra na Bródnie ułożona
Na budowie metra na Bródnie prace toczą się głównie pod ziemią. Zainstalowano już torowisko w niemal połowie długości tuneli. Windy i schody ruchome na peronach powstających stacji to znak, że inwestycja wkracza w kolejny etap.
W najbliższą sobotę, 28 sierpnia zakończą się utrudnienia na wolskim odcinku linii M2 (aktualnie wyłączone z ruchu są stacje: Płocka, Młynów i Księcia Janusza), gdzie od 16 sierpnia trwa podłączanie nowego odcinka do działającej już linii metra. Warto zobaczyć co dzieje się na drugim końcu M2, na odcinku wschodnim…
Kamień i windy
Prawie czterokilometrowy odcinek, będący zakończeniem linii od strony północno-wschodniej, to trzy stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Jego budowa, według planu zakończy się w wakacje 2022 roku.
Na budowanych stacjach pojawiły się już docelowe elementy wystroju wnętrz. Na peronach i w strefie bramek biletowych można zobaczyć kamienne posadzki (na razie zabezpieczone przed uszkodzeniem), a na ścianach części przejść podziemnych widać docelowe okładziny ścian. Na wszystkich stacjach instalowane są schody ruchome i windy.
Bardzo zaawansowane są też prace w częściach technicznych – w pomieszczeniach podstacji energetycznych podłączane są urządzenia sterowania ruchem, instalowane jest wyposażenie wentylatorni stacyjnych, a także montowana jest instalacja elektryczna.
Dużo dzieje się też w tunelach. Zainstalowano już torowisko w niemal połowie długości tuneli, a intensywne prace trwają w strefach torów odstawczych i na rozjazdach.
Budowa dofinansowana z UE
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie.
Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Fot. UM Warszawa