Nowy most w Warszawie tylko dla pieszych i rowerzystów
Stołeczny Ratusz nie wyklucza, że w Warszawie powstanie nowy most. Korzystać z niego mają jedynie piesi i rowerzyści. To pomysł absolwentki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej Małgorzaty Dembowskiej.
Idea połączenia obu brzegów Wisły, na wysokości ulicy Karowej na lewym brzegu rzeki z ulicą Okrzei na Pradze Północ to założenie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej, nagrodzonej w konkursie Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej Polskiej w 2015 roku. Most pieszo - rowerowy ma na celu przybliżenie obu warszawskich dzielnic – Powiśla i Pragi Północ. Oprócz przeznaczenia czysto komunikacyjnego, w planach jest również funkcja usługowa, gdyż według autorki pracy dyplomowej, sama przeprawa przez rzekę i walory widokowe mogłyby nie być wystarczająco atrakcyjne dla potencjalnych użytkowników. Celem kładki jest również rewitalizacja Starej Pragi, dając tej dzielnicy impuls dla rozwoju. Trakt Praski – tak został nazwany ten projekt, nie kończyłby się na ulicy Okrzei, ale prowadziłby dalej – ulicą Ząbkowską i Kawęczyńską.
Projekt już jest. Kiedy mogłaby rozpocząć się jego realizacja, na razie nie wiadomo. Warszawski Ratusz jest zainteresowany projektem Małgorzaty Dembowskiej, tym bardziej, że tego typu rozwiązania już funkcjonują w wielu europejskich miastach. Polacy mogą też pochwalić się sukcesami w budowaniu mostów dla pieszych. Jeden z największych takich mostów w Europie skonstruował Jerzy Nieboras. Można po nim przejść w szwajcarskiej miejscowości Sattel. Jego długość to 374 metry. Zakładana długość warszawskiego mostu, który byłby elementem Traktu Praskiego to 400 metrów. Byłby to więc najdłuższy most pieszo – rowerowy w Europie. Byłby niewiele mniejszy bo zaledwie o 39 metrów mniejszy od Sky Bridge, który rozciągnięty jest nad doliną Krasnaja Polana w parku Narodowym Soczi. Jednak z rosyjskiego mostu nie mogą korzystać rowerzyści.
Andrzej Sitko