Warszawa inwestuje w transport podmiejski
Od poniedziałku 1 czerwca autobusy linii 711 i 733 zmienią swoje trasy w Nadarzynie. Podjadą do lokalnego węzła przesiadkowego przy nowym parkingu P+R.
Stawiamy na komunikację podmiejską
- Problem wykluczenia komunikacyjnego nasila się. W ostatnim czasie lawinowo rośnie liczba obszarów, na których komunikacja autobusowa zamiera. Rządzący nie doceniają problemu lokalnych społeczności – cięcia siatek połączeń lub nawet całkowita ich likwidacja na wsiach i w małych miejscowościach to prawdziwa plaga. Dotyczy to zarówno państwowych PKS-ów, jak i prywatnych przewoźników. A osób dotkniętych komunikacyjnym wykluczeniem gwałtownie przybywa. Ci, którzy nie mają prawa jazdy i samochodu, mają ogromne problemy z przemieszczaniem się – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
- Tak jak zapowiadałem w moim programie, inwestujemy i rozwijamy transport podmiejski. Mieszkańcy gmin i małych miejscowości nie mogą być odcięci od komunikacji publicznej. Dlatego we współpracy z gminami sąsiednimi konsekwentnie wprowadzamy rozwiązania, które ułatwiają mieszkańcom bezpieczny, ekologiczny i sprawny transport do pracy, szkoły, lekarza, miejsc kultury, urzędów. Warszawa jest przykładem dla całej Polski – dodaje.
Warszawiacy i mieszkańcy gmin aglomeracji mogą korzystać m.in. z:
- Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD - to specjalna oferta taryfowa, w ramach której posiadacze biletów 30- i 90-dniowych (oraz Biletów Metropolitalnych) mogą podróżować pociągami podmiejskimi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej na terenie Warszawy i gmin ościennych.
- Biletów Metropolitalnych - rok 2020 to trzeci rok funkcjonowania oferty „Warszawa+” w rozszerzonej formule, umożliwiającej mieszkańcom podwarszawskich miejscowości kupowanie biletów na Warszawski Transport Publiczny w niższej cenie. Mieszkańcy podwarszawskich gmin w 2019 roku zakupili 275 049 biletów o łącznej wartości 60 291 044 zł.
- pierwszej strefy w gminach - obecnie w pięciu gminach: Łomianki, Izabelin, Marki, Ząbki, Konstancin-Jeziorna jest pierwsza strefa biletowa – czyli są tam autobusy linii miejskich i obowiązują bilety na pierwszą strefę. Jest to możliwe dzięki porozumieniu lokalnych samorządów z Zarządem Transportu Miejskiego. Samorządy pokrywają co najmniej 60 proc. kosztów funkcjonowania linii.
- sieci metropolitalnych parkingów „Parkuj i jedź” – 63 nowych parkingów, która jest stale rozbudowywana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych współfinansowanych ze środków UE. Dotychczas podpisano umowy na realizację 63 parkingów o docelowej pojemności niemal 6 100 miejsc parkingowych, co niemal podwoi liczbę parkingów P&R w metropolii. Całość jest skoordynowana z transportem miejskim, co ułatwia mieszkańcom metropolii codzienne dojazdy do pracy, a także zachęca do podróżowania komunikacją zbiorową. Z bezpłatnego parkowania korzystają podróżujący posiadający bilet komunikacji miejskiej lub bilet lokalnego przewoźnika.
- linii podmiejskich 700 - w tej chwili jest ich 34. Samorządy pokrywają ok. 40 proc. kosztów funkcjonowania linii.
- linii lokalnych L - wiosną 2019 roku minęło dziesięć lat od uruchomienia pierwszej linii lokalnej. Linie „L” to przykład udanej współpracy warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego z podwarszawskimi gminami. ZTM zajmuje się organizacją przetargu, wybiera przewoźnika i układa rozkład jazdy. Natomiast samorząd gminny, z którym podpisano umowę, przygotowuje niezbędną infrastrukturę. Mieszkańcy mogą korzystać z połączeń, uwzględniających ich lokalne potrzeby – zapewniających dojazdy do urzędu, pracy, szkoły, stacji kolejowych, itd. i dzięki jednemu biletowi WTP kontynuować podróż także w Warszawie. Linie „L” likwidują „białe plamy” na mapach transportu publicznego podwarszawskich gmin i przeciwdziałają wykluczeniu transportowemu.
Szybka Kolej Miejska
SKM to niezastąpiony środek transportu dla wielu mieszkańców podwarszawskich gmin. W dni powszednie uruchamiane są 4 linie: S1, S2, S3 i S9, które wykonują ponad 250 połączeń dziennie. Łączna długość tras obsługiwanych przez SKM wynosi 162,141 km. SKM przewiozła w 2019 roku 22 mln pasażerów, co oznacza, że Szybka Kolej Miejska jest 5 przewoźnikiem kolejowym w Polsce.
SKM oprócz miasta stołecznego Warszawy dociera do 5 powiatów (pruszkowski, otwocki, miński, legionowski, wołomiński), 9 gmin (Pruszków, Piastów, Józefów, Otwock, Sulejówek, Legionowo, Wieliszew, Nieporęt i Radzymin) i 11 miejscowości (Pruszków, Piastów, Józefów, Otwock, Sulejówek, Legionowo, Michałów Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Wólka Radzymińska, Radzymin).
Nowe połączenia w Nadarzynie
Od poniedziałku, 1 czerwca, uruchomione zostaną nowe przystanki P+R Nadarzyn. Będą tu kończyły trasę autobusy linii 711. Zatrzymają się tu również pojazdy linii 733. Po uruchomieniu przystanków zmienią się trasy:
711 w kierunku P+R NADARZYN: P+R AL. KRAKOWSKA – (…) – Kościelna – Mszczonowska – Graniczna – P+R NADARZYN; w wybranych kursach: P+R AL. KRAKOWSKA – (…) – Kościelna – zawrotka na rondzie – Kościelna – jezdnia lokalna trasy S8 – Komorowska – Jodłowa – Pruszkowska – Mszczonowska – Graniczna – P+R NADARZYN;
w kierunku P+R AL. KRAKOWSKA: P+R NADARZYN – Graniczna – Mszczonowska – Kościelna – jezdnia lokalna trasy S8 – Komorowska – Jodłowa – Pruszkowska – Kościelna (…) – P+R AL. KRAKOWSKA; w wybranych kursach: P+R NADARZYN – Graniczna – Mszczonowska – Kościelna – (…) – P+R AL. KRAKOWSKA
733: P+R AL. KRAKOWSKA – (…) Mszczonowska – Graniczna – przejazd przez pętlę P+R NADARZYN – Graniczna – Mszczonowska – (…) – MŁOCHÓW.
Będą się tutaj zatrzymywały również autobusy połączeń lokalnych - relacji Nadarzyn–Pruszków, a od 15 czerwca także linii B7 (Nadarzyn – Brwinów przez Otrębusy). Parking P+R przy ul. Granicznej w Nadarzynie to inwestycja gminy zrealizowana z dofinansowaniem unijnym. Jest tutaj sześć peronów autobusowych, parking z 225 miejscami dla samochodów (w tym ośmioma dla osób z niepełnosprawnościami) i 40 dla rowerów, stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Powstał także zadaszony dworzec autobusowy z poczekalnią.
Warszawa łączy miasta
Rozwijająca się we współpracy z Warszawą komunikacja podmiejska jest niezwykle ważna ze względu na częsty brak alternatywy. To jest dobry przykład prowadzenia zrównoważonej polityki transportowej, która umożliwia mieszkańcom podmiejskich gmin normalne funkcjonowanie. Połączenia lokalne obsługiwane na zasadach komercyjnych przez PKS czy prywatne firmy jest absolutnie niewystarczająca - w ten sposób powstawały rejony, gdzie nie było autobusów w ogóle, bo wpływy z biletów okazywały się za małe. Epidemia koronawirusa dodatkowo sprawiła, że wiele połączeń wcześniej rentownych zostało zlikwidowanych. Dlatego warszawskie autobusy są takie ważne – przez cały czas epidemii jeździmy w pełnej obsadzie, nie ograniczając rozkładów i połączeń, by potrzebujący mogli dotrzeć bezpiecznie do pracy czy lekarza. Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego jest w tej chwili największym organizatorem komunikacji publicznej w regionie – w zasięgu autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego mieszka ok. 2,5 mln osób.
Rząd zaproponował samorządom dopłatę do połączeń lokalnych ok. 1-3 zł za wozokilometr (co miało wspomóc samorządy w finansowaniu lokalnych linii). Doświadczenie Warszawy jasno wskazuje, że taka kwota była nieadekwatna do realiów. W tej chwili koszt wozokilometra na liniach „L” to ponad 7 zł za wozokilometr.
Źródło: UM Warszawa