Warszawa najlepiej dostosowanym do potrzeb rowerzystów polskim miastem
Blog CentrumRowerowe.pl przeanalizował warunki dla rowerzystów w największych polskich miastach. W ten sposób powstało zestawienie „Top 9 rowerowych miast w Polsce”. Bezkonkurencyjna okazała się w nim Warszawa.
– Warszawa została wyróżniona w rankingu rowerowym nie tylko z powodu najlepszego dostępu do infrastruktury, ale również dzięki największemu przyrostowi nowych tras rowerowych. Długość ciągów pieszo-rowerowych stanowi zaledwie 12% wszystkich dróg przeznaczonych dla jednośladów. Dzięki oddzielnym trasom Warszawiacy mogą czerpać więcej przyjemności z jazdy rowerami, a także czują się bezpiecznie podczas spacerów – mówią Informatorowi Stolicy twórcy rankingu.
Poza wyżej wymienionymi czynnikami w rankingu brano również pod uwagę liczbę stojaków na rowery na terenie miasta, procent budżetu przeznaczonego przez miasto na infrastrukturę rowerową, udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich, liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych, działanie publicznych usług rowerowych, bezpieczeństwo rowerzystów i dostosowanie do ich potrzeb komunikacji miejskiej.
– Ranking pokazał także, że duży wpływ na rowerowy sukces stolicy mają także jej mieszkańcy. W samym mieście działa aż 28 stowarzyszeń rowerowych, które są aktywne. Dzięki zaangażowaniu lokalnych pasjonatów w budżecie obywatelskim na 2020 roku znalazło się aż 30 projektów rowerowych – kontynuują autorzy zestawienia.
Jak przypomina w swoim tekście Centrum Rowerowe, zwycięstwo Warszawy nie jest dziełem przypadku, tylko wieloletniego rozwijania infrastruktury przeznaczonej dla rowerzystów. Rok wcześniej w rankingu rowerowych systemów miejskich na tej samej stronie zwyciężyło warszawskie Veturillo.
– Co ciekawe, najsłabszym wynikiem Warszawy w rankingu jest niski odsetek wydatków rocznych, które miasto przeznaczyło na projekty związane z rowerzystami – odpowiadają twórcy rankingu na nasze pytanie o największe mankamenty w polityce Ratusza wobec ruchu rowerowego. – Jednak warto wspomnieć, że nie są to wszystkie środki pieniężne przeznaczone na infrastrukturę rowerową, ponieważ duża część takich inwestycji polepszających warunki rowerowe jest realizowanych podczas większych remontów ciągów komunikacyjnych stolicy.
Fot. centrumrowerowe.pl