Warszawa stawia na elektromobilność
Miejskie Zakłady Autobusowe zapowiedziały ponad czterokrotne zwiększenie liczby autobusów elektrycznych. Trwa poszukiwane firmy, która dostarczy 20 szybkich ładowarek pantografowych dla elektrobusów.
Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilości w Warszawie oraz w całej aglomeracji. Inwestycje w tej sferze mają na celu doprowadzenie do szerszego wykorzystania ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w stolicy.
Aktualnie po warszawskich ulicach jeździ 31 autobusów elektrycnych. Liczba ta wkrótce zwiększy się ponad czterokrotnie, ponieważ trwa procedura przetargowa na zakup 130 18-metrowych elektrobusów. Baterie tych pojazdów będą ładowane nie tylo w zajezdniach, ale także na pętlach, przy użyciu szybkich ładowarek o mocy 400 W. Każdy z autobusów będzie mógł podłączyć się do nich przy pomocy pantografu, odbierającego energię elektryczną. Ładowarki, które kupi MZA, będą również wyposażone w złącza plug-in, umożliwiające awaryjne ładowanie prądem o mocy 120 kW.
Miejskie Zakłady Autobusowe planują montaż urządzeń w dziewięciu lokalizacjach. Po dwie ładowarki pojawią się na pętlach: Szczęśliwice, Esperanto, Browarna, Nowodwory i Młynów oraz w dwóch miejscach na Chomiczówce. Cztery zostaną natomiast zamontowane na pętli Wilanów. Pierwsze z tych urządzeń mają pojawić się po 11 miesiącach od podpisania umowy, a ostatnie - w ciągu 2 lat od zawarcia kontraktu.
Zamawiający przewidział także opcję na dostawę 7 dodatkowych ładowarek - po dwa takie urządzenia zamontowane mogą zostać na pl. Piłsudskiego i pętli Natolin Północny, a po jednym na pl. Trzech Krzyży, Lotnisku Chopina oraz pętli Bielańska.
Elektrobusy nie zanieczyszczają powietrza i są cichsze niż te z konwencjonalnym napędem. W przyszłym roku zaplanowano pojawienie się 160 autobusów elektrycznych, natomiast do 2027 r. MZA zapowiedziało wprowadzenie aż 800 nowych pojazdów. Będą to autobusy nisko- i zeroemisyjne: hybrydowe, gazowe i elektryczne. ZTM, rozpisując przetargi na przewozy autobusowe, w których startują podmioty prywatne, premiuje oferty zakładające wykorzystanie pojazdów o napędzie alternatywnym. Warszawa rozwija także inne formy elektromobilności – inwestując w rozbudowę metra i linii tramwajowych oraz zakup taboru szynowego o napędzie elektrycznym.
źródło: ZTM Warszawa, fot. Wikipedia