Warszawa zwiększa dostęp do jadłodzielni – jak działają lodówki społeczne?
Codziennie w Polsce marnują się ogromne ilości jedzenia – często wciąż zdatnego do spożycia. Część tej żywności można uratować, przekazując ją osobom, które jej potrzebują. W Warszawie trwa kampania „Nie marnuj jedzenia – korzystaj z jadłodzielni”, której celem jest zwrócenie uwagi mieszkańców na problem marnowania żywności i pokazanie, jak w prosty sposób można temu przeciwdziałać.

– Kampania „Warszawskie Jadłodzielnie” pokazuje, że niemarnowanie jedzenia zaczyna się od codziennych, małych decyzji – mówi Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta stolicy. – Działania prowadzone są zarówno w mediach społecznościowych, jak i w komunikacji miejskiej. Plakaty, spoty czy krótkie filmy przypominają, że wystarczy przynieść nadwyżkę jedzenia do jadłodzielni albo skorzystać z tego, co już tam się znajduje – dodaje.
Jadłodzielnie w Warszawie
Jadłodzielnie to ogólnodostępne lodówki i półki, w których można zostawić jedzenie, którego nie planuje się spożyć, lub wziąć produkty, które są komuś potrzebne.
-
Produkty fabrycznie zapakowane wystarczy odłożyć na półkę lub do lodówki.
-
W przypadku domowych potraw należy je szczelnie zapakować, podpisać składniki i datę przygotowania.
Obecnie w Warszawie działa 40 jadłodzielni, a ich liczba rośnie. Dokładne lokalizacje można znaleźć:
-
w aplikacji 19115,
-
na stronie warszawa19115.pl,
-
w miejskim serwisie mapowym.
Finał kampanii – sprzątanie jadłodzielni
29 września, w Międzynarodowy Dzień Świadomości o Marnowaniu Żywności, przeprowadzono akcję sprzątania warszawskich jadłodzielni. Wzięli w niej udział pracownicy urzędu, przedstawiciele organizacji pozarządowych i wolontariusze Foodsharing Warszawa. Wspólne działania miały na celu uporządkowanie i odświeżenie punktów.
Według organizatorów, troska o jadłodzielnie to wspólna odpowiedzialność mieszkańców. Każdy produkt, który trafi do nich zamiast do kosza, to mniej zmarnowanych zasobów – od wody i energii, po pracę włożoną w jego produkcję.