Powstanie trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego
10 lipca podpisano porozumienie między Tramwajami Warszawskimi a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie budowy trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce.
- Szyna ma priorytet. Zgodnie z naszą strategią rozwijamy komfortową i ekologiczną komunikację tramwajową, budujemy nowe trasy i integrujemy różne środki transportu. A już w 2023 roku pasażerowie będą mogli korzystać z nowej trasy i bardzo nowoczesnego węzła przesiadkowego – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Dokument reguluje realizację wspólnej inwestycji polegającej na budowie podziemnego przystanku tramwajowego wraz z konstrukcją dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Tramwaje i kolej w jednym miejscu
Trasa tramwajowa do dworca Warszawa Zachodnia pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W okolicach Parku Zachodniego tramwaje wjadą do tunelu, którym dotrą do podziemnego przystanku Dworzec Zachodni, który zostanie zbudowany na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych. Przystanki tramwajowe i perony kolejowe będą połączone ruchomymi schodami i windami, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Porozumienie pozwala na realizację dalszych planów, czyli budowę kolejnych odcinków tuneli na północ od stacji Warszawa Zachodnia. Docelowo z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowopowstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie 2120 metrów. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dla tramwaju.
Tramwajem z Wilanowa na dworzec Zachodni
Łączna długość tras, które powstaną w ramach budowy połączenia tramwajowego Warszawa Zachodnia – Wilanów przekroczy 12 km, a na trasie będzie 49 peronów. Nowa linia tramwajowa do Wilanowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Tramwaje Warszawskie zaplanowały także budowę dwóch odgałęzień: w ciągu ul. Gagarina, na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu przez kolejarzy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia trasa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, najpierw przez ul. Krzyżanowskiego, a potem przez Ordona.
- Tramwaje Warszawskie służą mieszkańcom Warszawy od ponad 150 lat, dbając o to, by podróżni mogli przemieszczać się po stolicy szybko, komfortowo i w sposób przyjazny dla środowiska. Budowa węzła przesiadkowego przy największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego, w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją. To ważny element realizacji naszej strategii, której celem jest dalszy rozwój komunikacji tramwajowej w stolicy - mówi Wojciech Bartelski, prezes zarządu Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego – dodaje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Terminy, finansowanie
Komisja Europejska potwierdziła, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa otrzyma dofinansowanie z funduszy UE. Inwestycja została zweryfikowana i przeszła pełną kontrolę merytoryczną. Jej całkowita wartość przekroczy 293 mln zł, a dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. Cały projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Podpisanie porozumienia między Tramwajami Warszawskimi a PKP PLK pozwoli na uzyskanie wspólnej dokumentacji projektowej. Kolejny krok to wspólna realizacja robót budowlanych. Zgodnie z zasadami współfinansowania tego typu projektów przez UE, cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.
fot.wizualizacje mat.prasowe UW Warszawy