Czy z Warszawy Głównej znów odjadą pociągi?
Już niebawem, nieco zapomniana stacja Warszawa Główna znów zapełni się pasażerami. Kolejarze chcą przywrócić dworzec do życia. Inwestycja ma być gotowa w 2020 roku, czyli jeszcze przed remontem linii średnicowej. Już dziś trwają przygotowania do przeniesienia znajdującej się w tym miejscu siedziby Stacji Muzeum.
Po co ta rewolucja?
Polskie Koleje Państwowe od kilku lat planują rewitalizację nieczynnego budynku dworca i terenu znajdującego się przy ul. Towarowej 3, w bezpośredniej okolicy Placu Zawiszy. Blisko 10-hektarowa działka na styku Śródmieścia, Woli i Ochoty jest w opłakanym stanie. W dużej mierze zaniedbana, zarośnięta chaszczami przynosi ujmę tej i tak mało atrakcyjnej okolicy. Jeszcze w maju b.r. PKP PLK ogłosiły przetarg na przebudowę stacji Warszawa Główna, z której ostatni pociąg odjechał w 1997 roku. Inwestycja zakłada przywrócenie tej okolicy miastu. Powstanie kładka łącząca ul. Kolejową z Al. Jerozolimskimi, ścieżki rowerowe, postój taxi i parking Kiss & Ride. Planowane jest także wygodne połączenie ze stacją Ochota. Nie wykluczone są rozwiązania deweloperskie, czyli biura, lokale usługowe i apartamenty.
O szczegóły przetargu zapytaliśmy Joannę Kubiak - rzecznika prasowego PLK. - Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych związanych z rewitalizacją stacji Warszawa Główna. (...) W dniu 14 lipca nastąpiło otwarcie ofert. Oferty złożyły dwie firmy. Teraz PLK badają nadesłane oferty. Umowę z wybranym wykonawcą planujemy podpisać w IV kw. b. r. - Wiadomo również, że koszt inwestycji to 60 mln złotych.
Na pytanie o ostateczny termin zakończenia prac uzyskaliśmy odpowiedź - Warszawa Główna ma być gotowa do 2020 roku. Ten termin nie jest przypadkowy. Dworzec ma służyć pasażerom podczas remontu linii średnicowej. Będzie odciążał ruch z Warszawy Gdańskiej. -
Wielka przeprowadzka
Rewitalizacja dworca i terenu wokół niego wiąże się z koniecznością przeniesienia siedziby Stacji Muzeum, która znajduje się w modernistycznej bryle budynku hali głównej. Stacja Muzeum powstała w 2015 roku. Jest spadkobierczynią Muzeum Kolejnictwa mieszczącego się do niedawna w tym samym miejscu.
- Stacja Muzeum zostanie przeniesiona na warszawskie Odolany. Obecnie trwają prace architektów i szeroko rozumiane przygotowywanie terenu do tej inwestycji. Konkretny harmonogram budowy powstanie po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń. - dowiedzieliśmy się od Aleksandry Grzelak z Biura Rzecznika Prasowego PKP. Odolany są symbolem kolejarskiej Warszawy. Większość tej części Woli zajmują tory kolejowe i budynki techniczne należące do PKP. - W tym momencie trwają również przygotowania do relokacji taboru z obecnej do przyszłej siedziby Muzeum. Proces ten jest koordynowany przez PKP S.A. - dodała Grzelak.