Edukacja przyszłości – jak AI zmienia warszawskie szkoły
Technologia nie tylko wspiera nauczanie, ale także przekształca sposób zdobywania wiedzy i rozwijania kompetencji. Kampania „Sztuczna inteligencja w edukacji”, realizowana w Warszawie, to innowacyjny projekt, który koncentruje się na rozwoju umiejętności cyfrowych, krytycznego myślenia i odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI. W pilotażowym programie wzięło udział ponad 2 tysiące uczennic i uczniów z 40 warszawskich szkół, którzy uczestniczyli w warsztatach i turniejach debat oksfordzkich

- Wprowadzenie sztucznej inteligencji do edukacji to nie tylko technologia — to zmiana całego modelu, która ma przekształcić sposób, w jaki uczymy się i nauczamy. Kampania „Sztuczna inteligencja w edukacji” jest krokiem w kierunku nowej ery, gdzie umiejętności cyfrowe i krytyczne myślenie stają się kluczowe – uważa Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Świadome korzystanie z AI ma potencjał, aby nie tylko podnieść jakość kształcenia, ale również przygotować młodych ludzi do wyzwań współczesnego świata. To bez wątpienia temat, który będzie wymagał zaangażowania nas wszystkich — młodzieży, nauczycieli i całej społeczności – dodaje wiceprezydent Kaznowska.
Wymiana doświadczeń i współpraca
W pilotażowym projekcie wzięło udział 2142 uczennic i uczniów z 40 warszawskich szkół (17 szkół podstawowych i 23 szkoły ponadpodstawowe). Kampania stawia na ich aktywne zaangażowanie poprzez bezpłatne warsztaty i turnieje debat oksfordzkich. To nie tylko rozwija umiejętności argumentacyjne, ale także uczy świadomego korzystania z ogólnodostępnych informacji w erze cyfrowej. Platformy do wymiany doświadczeń, które zostaną uruchomione w ramach kampanii, umożliwią uczestnikom dzielenie się wiedzą i inspiracjami. To nie tylko wzbogaci proces edukacyjny, ale także stworzy silną sieć wsparcia dla kadry pedagogicznej oraz uczennic i uczniów.
Pionierski pilotaż w czterech dzielnicach
W pilotażowym projekcie brały udział szkoły z 4 dzielnic - Woli, Pragi Południe, Ochoty oraz Żoliborza. Celem było nie tylko zwiększenie świadomości o możliwościach i wyzwaniach związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w szkolnictwie, ale także przygotowanie nauczycieli oraz uczniów do świadomego korzystania z nowoczesnych technologii. Dzięki współpracy z WCIES, program został dostosowany do specyficznych potrzeb każdej dzielnicy.
Wsparcie dla nauczycieli
Kluczowym elementem kampanii jest rozwój kompetencji nauczycielek i nauczycieli. Oferując 8 wykładów oraz 20 godzin szkoleń, dostarczono im narzędzi nie tylko do efektywnego wykorzystania AI w edukacji, ale także do radzenia sobie z wyzwaniami, takimi jak cyberprzemoc czy dezinformacja. 108 nauczycielek i nauczycieli, zaangażowanych w projekt, otrzymało wyjątkową szansę uczestnictwa w bogatym programie szkoleń, obejmującym zagadnienia związane z AI, a także kreatywne podejścia do edukacji.
Perspektywy rozwoju
Kampania „Sztuczna inteligencja w edukacji” pokazuje kierunek nowoczesnego podejścia do edukacji.
– Inwestowanie w umiejętności cyfrowe i naukę krytycznego myślenia to nie tylko unowocześnianie i modernizacja szkół, ale także inwestycja w przyszłość dzieci i młodzieży. Sztuczna inteligencja może znacząco wspierać kadrę nauczycielską, uczennice i uczniów oraz rodziców, tworząc bardziej indywidualne i efektywne narzędzia edukacyjne – podkreśla Joanna Gospodarczyk, dyrektorka Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.