Innowacyjność, biznes i edukacja
Ruszył program Future Makers Challenge dla licealistów i studentów. Inicjatorem i organizatorem jest Innovatika. Od kwietnia do czerwca uczestnicy programu będą pracować nad koncepcją rozwiązań lub produktów dla konkretnych wyzwań biznesowych, które wskażą partnerzy programu. Najlepsze zespoły mogą liczyć na wdrożenie na rynek zaproponowanych rozwiązań.
20 kwietnia w Mindspace Koszyki odbyła się konferencja prasowa inaugurująca program Future Makers Challenge, który stanowi połączenie akceleratora innowacji z programem edukacyjnym. Dyskutowano o barierach innowacyjności w Polsce, edukacji dla innowacyjności i założeniach programu edukacyjnego Future Makers Challenge.
Licealiści i studenci zakwalifikowani do programu rozwiązywać będą realne wyzwania biznesowe, wskazane im przez: AccorHotels, PZU i SMEO. Te wyzwania są oczywiście zróżnicowane z uwagi na aktualną działalność poszczególnych firm.
Dla AccorHotels uczestnicy programu będą musieli stworzyć koncepcję funkcjonowania co-workingu w hotelach, biorąc też pod uwagę potrzeby różnych grup docelowych. SMEO, oferujący usługi faktoringu online dla małych firm, oczekuje rozwiązań wspierających freelancerów w przewidywaniu i kontroli płynności finansowej w ich codziennym życiu. Z kolei PZU liczy na opracowanie takiego sposobu komunikacji z klientem, którego efektem będzie zawarcie ubezpieczenia. Co ciekawe, w tym przypadku zaproponowane rozwiązanie może bazować również na wykorzystaniu zdjęcia selfie, dzięki któremu można uzyskać informacje na temat wieku czy emocji, a nawet stanu zdrowia danej osoby.
Nad rozwiązaniami wskazanych wyzwań biznesowych uczestnicy programu Future Makers Challenge pracować będą w zespołach 5-6 osobowych. Każdy zespół liczyć może zarówno na wsparcie opiekuna z Innovatiki i mentorów z danej firmy partnerskiej, jak i specjalistów m.in. od tworzenia produktów, komunikacji i badań rynkowych.
– W tworzeniu innowacji nie chodzi tylko o generowanie pomysłów – podkreśla Katarzyna Królak-Wyszyńska, CEO Innovatiki i pomysłodawczyni Future Makers Challenge. I dodaje, że zanim uczestnicy programu przystąpią do opracowywania konkretnej koncepcji rozwiązania dla danego wyzwania, to muszą zrozumieć odbiorcę, poznać jego obecne problemy i pragnienia.
– Koncentracja na człowieku, który będzie korzystać z produktu pozwala zaprojektować coś, co jest potem chętnie używane, a często uwielbiane przez użytkowników. Do projektowania uczestnicy przystąpią dopiero po odkryciu prawdziwych problemów odbiorców, które warto rozwiązać. To są obszary szansy na sukces. Pomysły będą od razu przerabiane na prototypy, które będą sprawdzane z odbiorcami. To jest podejście, które od lat wykorzystujemy w naszej codziennej pracy do tworzenia produktów i startupów – przekonuje Katarzyna Królak-Wyszyńska.
Mówiono też, że korporacje nastawione są na jakość i zapewnienie stabilności, a nie na bardzo sztywne, dynamiczne i ryzykowne działania. Istotne są zatem otwartość i współpraca ze światem, także z osobami młodszymi i starszymi myślącymi inaczej od nas. Ta otwartość innowacyjna – zdaniem pomysłodawczyni Future Makers Challenge – pozwoli korporacjom dobrze przygotować się do przyszłości.
– Innowacyjność trzeba zacząć od odbiorcy i poznania jego potrzeb, a nawet jego pasji. Nasi pracownicy, mając określony budżet, mogą te nasze pokoje przerobić zgodnie ze swoją pasją. Mamy u nas czekoladowy pokój, dziennikarski, herbaciany. Goście wchodząc do takiego pokoju od razu czują jego nastrój – mówi Sylwia Maśluk z VP Talent & Culture Eastern Europe, AccorHotels.
Z kolei Rafał Flis, wiceprezes Social Wolves/Zwolnieni z Teorii, zwrócił uwagę, że system edukacyjny nie idzie w parze z rozwojem technologii i oczekiwaniami rynku pracy oraz z gospodarczą rzeczywistością nie tylko w Polsce, że młodzi ludzie, opuszczający szkolne mury tak naprawdę nie są przygotowani do pracy. – Edukacja prowadzona jest na poziomie XIX wieku, a absolwenci nie są przygotowani do pracy – podsumował. Podkreślił też, że najtrudniej będzie zastąpić przez sztuczną inteligencję czynności związane z pracą z innymi ludźmi, ze współpracą.
Partnerami programu Future Makers Challenge są wspomniani: AccorHotels, PZU i SMEO oraz Szkoła Główna Handlowa, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, Zwolnieni z Teorii, Social Wolves, Mindspace, CoachWise i Profeina.
Anna Tomasik
Foto: Anna Tomasik